Du er her: Student.no > Pressemelding > Studentenes fredspris 2015 hedrer menneskerettighetsaktivist i Bahrain

01.10.2014 (oppdatert 02.10.2014)

Studentenes fredspris 2015 hedrer menneskerettighetsaktivist i Bahrain

Aayat Alqormozi mottar Studentenes fredspris for sin iherdige kamp for demokrati og menneskerettigheter i Bahrain, opplyste leder av fredpriskomiteen Jørn Wichne Pedersen onsdag.

Pressemelding fra Studentenes fredspris og NSO 01/10-14

I kjølvannet av den arabiske våren bleAlqormozi arrestert og fengslet etter at hun offentlig fremførte et frihetsdikt på Perleplassen i Manama. Diktet kritiserte styresettet til regimet i Bahrain, og krevde at Kongen, Hamad bin Isa al-Khalifa, skulle gi like rettigheter til både sjia- og sunnimuslimer. Etter diktopplesningen ble Aayat Alqormozi utvist fra universitetet, mishandlet og satt i fengsel.

– Styrken til å kjempe mot undertrykkelse og vold – uten å selv ty til de samme midlene – viser en beundringsverdig hengivenhet til fredens vei. Ved å heve stemmen igjen, til tross for å ha blitt fengslet, torturert, trakassert, truet og utvist fra sine studier, har Aayat Alqormozi vist bemerkelsesverdig mot som bør inspirere studenter fra hele verden, skriver komiteen i sin begrunnelse.

Norsk studentorganisasjon (NSO) mener tildelingen er viktig.

– Med denne tildelingen skaper Studentens fredspris nødvendig oppmerksomhet rundt bahrainske studenters egen kamp for et mer demokratisk samfunn, sier leder i NSO, Anders Kvernmo Langset.

Alqormozi har blitt et symbol på motstandsbevegelsen mot regimet som regelrett diskriminerer sjiamuslimene i landet. I tillegg er hun især en stemme for kvinner og studenter som arbeider for demokrati og menneskerettigheter.

NSO håper prisvinneren kan komme til Norge for å motta prisen på den Internasjonale Studentfestivalen i Trondheim (ISFiT) neste år, og viser til fjorårets vinner, iranske Majid Tavakoli. Han fikk ikke reise fra fengsel for å motta sin pris.

Les mer om Aayat Alqormozi her.