Du er her: Student.no > Pressemelding > 4 av 10 norske studenter faller fra studiene

26.06.2014 (oppdatert 30.09.2014)

4 av 10 norske studenter faller fra studiene

BEKYMRET: Påtroppende leder Anders Kvernmo Langset ser med bekymring at antallet studenter som faller fra studiene har økt de siste ti årene. Foto: Tord Litleskare

Statistisk sentralbyrå presenterte i dag tall som viser at 42 % av studentene ikke fullfører sine studier. Norsk studentorganisasjon (NSO) synes disse tallene er alarmerende og er bekymret for kvaliteten i norsk høyere utdanning.

Pressemelding Norsk studentorganisasjon 26/6-14

– For dårlig oppfølging og veiledning i studiet kombinert med at deltidsjobben for første gang har blitt studentenes primære inntektskilde mener vi forklarer det høye frafallstallet. Det er svært bekymringsverdig, sier påtroppende leder av NSO, Anders Kvernmo Langset, og viser til Studiebarometeret som viser at det flest studenter er misfornøyd med i studiet er oppfølging og veiledning underveis.

Studentene skriker etter bedre oppfølging i studiet og mer tid til å være student. Regjeringen har det overordnede ansvaret for det høyre frafallet. Løsningen ligger i statsbudsjettet, der får vi se om Høyre virkelig vil være et kunnskapsparti, fortsetter Kvernmo Langset.

Frafallet har vært faretruende høyt i mange år, men sammenlignet med studentene som startet ti år tidligere er dette en økning på 27%. Det er flest menn som ikke fullfører graden sin.

Studentene blir satt i en skvis mellom deltidsjobb og studier. For hele 94 – nittifire – prosent av studentene er studiestøtten en sekundærinntekt. Om studentene valgte å ignorere det faktum og droppet deltidsjobben for å gå på forelesning, ville det være økonomisk selvmord, avslutter Kvernmo Langset.

Mer Informasjon:

SSBs undersøkelse: Gjennomstrømning i høyere utdanning, 2012/2013