Du er her: Student.no > Pressemelding > Students at Risk > Bekymret for studenter som straffes uten grunn

14.10.2016

Bekymret for studenter som straffes uten grunn

Students at Risk student Bheki Dlamini fra Swaziland

Fredelige studentaktiviteter blir stadig møtt med vold, arrestasjoner og tiltale internasjonalt. – Vi er bekymret for denne tendensen. Studenter skal ikke straffes for å bruke sin rett til å engasjere seg, mener norske studentorganisasjoner.

Pressemelding fra SAIH og NSO 14/10-16

«Som studentaktivist har jeg vært inn og ut av fengsel. Hvis jeg drar tilbake til Swaziland, blir første stopp fengsel igjen».

Dette forteller studenten Bheki Dlamini fra Swaziland, i en ny kortfilm fra Norsk studentorganisasjon (NSO) og Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond (SAIH), som nå er publisert på sosiale medier.

Kortfilmen er første del av en kampanje som setter fokus på situasjonen for studenter i verden og den norske pilotordningen Students At Risk

Historien Bheki forteller er dessverre ikke unik. Vi hører stadig om slike historier fra studentene som har fått opphold i Norge gjennom Students at Risk-ordningen, sier Inga Marie Nymo Riseth, leder i SAIH.

Høye mørketall
Så langt i år er det totalt registrert 511 angrep mot høyere utdanning siden 2011, viser Scholars at Risk-nettverkets Academic Freedom Monitor. Siste tall viser at mellom mai 2015 og september 2016 var det registrert 158 angrep mot høyere utdanning i 35 forskjellige land. Blant disse er 39 hendelser i forbindelse med organiserte studentaktiviteter.

Dette innebærer både demonstrasjoner, protester, marsjer og andre arrangementer, som myndighetene har møtt med vold, fengsling, arrestasjoner og andre brutale tiltak.

De nye tallene viser at situasjonen ikke har forbedret seg og vi er redd dette ikke viser hele bildet. Det må være lov å vise sitt studentengasjement uten faren for å bli møtt med vold, sier Marianne Andenæs, leder i NSO.

Når studenters engasjement dessverre blir møtt med vold enkelte steder i verden, viser det hvor viktig Student at Risk er, avslutter studentlederne Nymo Riseth og Andenæs

Students At Risk
Students At Risk er en ordning for forfulgte og utsatte studenter som blir hindret utdannelse i sitt hjemland på grunn av sitt politiske engasjement for menneskerettigheter og demokratiutvikling. I dag er det i underkant av tjue studenter fra land som Zimbabwe, Tyrkia, Swaziland, Egypt og Syria. NSO og SAIH jobber nå for å gjøre pilotordningen permanent i Norge.

Om NSO:
Norsk studentorganisasjon (NSO) er en nasjonal interesseorganisasjon for 33 ulike studentdemokrati ved norske universiteter og høyskoler. Totalt har medlemslagsinstitusjonene om lag  230 000 studenter. NSO arbeider for studentenes faglige, sosiale og økonomiske rettigheter. Mer informasjon om organisasjonen finner du på www.student.no

Om SAIH:
Helt siden SAIH ble stiftet i 1961 har norske studenter støttet SAIHs arbeid gjennom SAIH-tierne. SAIH støtter i dag 40 organisasjoner i 8 land i Latin-Amerika, sørlige Afrika og Asia. I tillegg til langsiktig bistandsarbeid jobber vi med politisk påvirkning i Norge og internasjonalt, for å bedre rammevilkårene for utdanning og utvikling globalt. Mer informasjon om organisasjonen finner du på https://saih.no/