Du er her: Student.no > Pressemelding > Blind sensur blir standard ved universiteter og høyskoler

04.04.2014 (oppdatert 26.06.2014)

Blind sensur blir standard ved universiteter og høyskoler

BLIND SENSUR: I dag velger institusjonene selv om de vil opplyse sensor nummer to hvilken karakter en student som ber om ny vurdering har fått. Det blir nå endret. Foto: Nic's events

Blind sensur har vært et viktig prinsipp for studentenes rettssikkerhet og i dag ble det endelig vedtatt i statsråd at regjeringen ønsker en felles ordning for klagesensur, hvor klage på karakterfastsetting gjennomføres som blind sensur.

Pressemelding Norsk studentorganisasjon 4/4-14

– Rettferdig og lik behandling av klager på sensur er viktig for å ha tillit til systemet. Nå blir den beste løsningen spredd til alle institusjonene i landet. Studenter i Norge og deres rettssikkerhet blir vinnerne med dette grepet, sier nestleder i NSO André Almås Christiansen

I dag er det mulig for institusjonene selv å velge hvilken dokumentasjon som skal følge med ved ny sensurering etter klage over karaktervedtak. De kan enten velge en ordning hvor klagesensor er orientert om opprinnelig karakter, eller en ordning hvor klagesensor ikke er kjent med denne karakteren, såkalt «blind sensur». Dette blir nå endret og blind sensur blir standarden.

Mer Informasjon: