Du er her: Student.no > Pressemelding > Studentboliger > Boligsituasjonen fortsatt en utfordring

13.08.2015 (oppdatert 13.02.2017)

Boligsituasjonen fortsatt en utfordring

Ferske tall fra NSO viser at antallet studenter på venteliste for studentbolig er færre enn på samme tid i fjor. Allikevel fortsatt står over 9500 studenter på venteliste for studentbolig når studieåret nå har startet.

Pressemelding fra Norsk Studentorganisasjon 13.08.15

Det er positivt at vi ser en nedgang i antall studenter på venteliste. Allikevel er det ikke holdbart at over 9500 studenter må benytte studiestartperioden sin på boligjakt istedenfor å delta på det faglige og sosiale opplegget. I ytterste konsekvens må enkelte studenter takke nei til studieplassen fordi de ikke har et sted å bo, sier leder i Norsk Studentorganisasjon (NSO), Therese Eia Lerøen

NSO tror at en del av nedgangen kan skyldes at presset på leiemarkedet har blitt mindre i deler av landet. Samtidig frykter man at flere studenter har følt seg tvunget til å takke ja til dyrere og dårligere leiligheter i frykt for å være boligløse til studiestart.

Vi håper studenter ikke føler seg tvunget til å akseptere leiligheter som enten er for dyre eller har for dårlig sikkerhet. Leier studentene for dyrt vil  dette kreve mer tid på deltidsjobben, noe som igjen vil gå utover studiekvaliteten for studentene, fortsetter Eia Lerøen.

NSOs boligundersøkelse for 2015 viste at dekningsgraden på studentboliger hadde økt til 14,54 %. NSO mener det  nå er viktig at regjeringen fortsetter økningen i bygging av nye studentboliger.

Presset på leiemarkedet er fortsatt alt for stort i flere av studiebyene, og boligsituasjonen er for flere tusen studenter kritisk. Det er viktig at regjeringen står fast ved sin satsning slik at enda flere studenter får en god studiestart neste år, avslutter NSO lederen.

Studentsamskipnad Kø 2012 Kø 2013 Kø 2014 Kø 2015
Østfold 91 358 61 119
Ås 200 17 130 200
TOTAL:   15364 14592 15323 9537

*Før 2013 bestod Studentsamskipnaden i Nordland (Studentinord) av studentsamskipnadene i Bodø og Narvik.

**Før 2014 bestod Norges arktiske studentsamskipnad av studentsamskipnadene i Finnmark og Tromsø.

***Før 2015 bestod Studentsamskipnaden i Buskerud og Vestfold av studentsamskipnadene i Buskerud og Vestfold.

Tallene fra 2015 er rapportert inn til Norsk studentorganisasjon fra de ulike studentsamskipnadene i løpet av første og andre uke i august. **** Tallet fra Oslo og Akershus er for 2014 og 2015 fra uke 33