Du er her: Student.no > Pressemelding > Internasjonalt > Den internasjonale studentdagen markeres 17. november

12.11.2014

Den internasjonale studentdagen markeres 17. november

17. november er i mange land blitt markert som en festdag for internasjonale studenter og det mangfoldet internasjonale kollegaer skaper på studiestedene. I år vil også norske studenter være med på feiringen.

Pressemelding fra Norsk studentorganisasjon (NSO) 12/11-14

Denne dagen, som er kjent som den internasjonale studentdagen, ble først markert i 1941 som en politisk uavhengig markering for studenter i støtte for ni studentdemonstranter som ble henrettet uten rettssak i Praha den 17. november i 1939.

Det er noen år siden 17. november er blitt markert i Norge på en organisert måte, men vi i studentbevegelsen føler det er på sin plass å ha en dag hvor vi hyller studenter og viser hvordan studentene har bidratt til samfunnsutviklingen, sier leder i Norsk Studentorganisasjon (NSO), Anders Kvernmo Langset.

NSO har valgt at årets tema blir «Internasjonale studenter i Norge». Fokuset blir på hva internasjonale studenter betyr for norsk høyere utdanning, mer spesifikt en markering av hvordan internasjonale studenter gir mangfold og bedre kvalitet i utdanningene. Årets tema er svært aktuelt nå på grunn av regjeringens forslag om innføring av skolepenger for internasjonale studenter utenfor EU og EØS.

Vi ønsker en markering som setter fokus på hva internasjonale studenter betyr for mangfoldet og kvaliteten på norsk høyere utdanning. Vi er en del av et internasjonalt utdanningsområde, og de internasjonale studentene stiller med særs viktige bidrag i form at nye tanker og flere perspektiver i norsk akademia, sier Langset.

Den internasjonale studentdagen markeres den 17. november markeres rundt omkring i landet, med flere ulike arrangementer av NSOs medlemslag. (Finn ditt lokale arrangement her) NSO håper og tror at denne dagen vil bli en årlig festdag ved landets høyere utdanningsinstitusjoner.

Regjeringens forslag om skolepenger vil ifølge erfaring fra andre land føre til at færre internasjonale studenter søker seg til Norge. Det vil gå utover kvaliteten på utdanningen og mangfoldet i sektoren. Derfor er vi stolte over at så mange av våre medlemslag blir med å feire studentdagen i år, avslutter Kvernmo Langset.