Du er her: Student.no > Pressemelding > Det er sykdom i systemet – institusjonene er avhengige av frafall

18.07.2014 (oppdatert 21.08.2014)

Det er sykdom i systemet – institusjonene er avhengige av frafall

OVERFYLTE AUDITORIUM: Hvert år bommer noen institusjonene på utregningene sine, slik at det blir tatt inn for mange studenter til enkelte studier. Dette er et illustrasjonsbilde fra Flickr.

Dagens offentliggjøring av opptakstallene til høyere utdanning viser at det tilbys langt flere studieplasser enn det er kapasitet til. Kunnskapdepartementet finansierer 52.879 studieplasser, langt færre enn de 84.810 som har blitt tilbudt.

Pressemelding fra Norsk studentorganisasjon (NSO) 18/07/14

– «Det er sykdom i systemet. Institusjonene kan ikke nekte disse studentene å møte opp selv om det vil innebære å sitte i trappen i auditoriet», sier leder i Norsk Studentorganisasjon (NSO) Anders Kvernmo Langset.

NSO mener institusjonene må ha fullt fokus på oppfølging og veiledning av studenter for å forhindre frafall. Studiebarometeret til NOKUT viser derimot at oppfølging og veiledning er det punktet flest studenter er misfornøyde med. Den kalkulerte overbookingen gir ikke institusjonene mulighet til å følge opp alle studentene de gir tilbud om studieplass.

– «Institusjonene trenger et finansieringssystem som gir økonomisk forutsigbarhet. De må ha tryggheten til å garantere alle studenter de gir studieplass til, god oppfølging og utdanning av høy kvalitet.», sier studentlederen.

Frafall koster samfunnet dyrt. Tall fra SSB viser at 42% av studentene som startet sine studier i 2001/2002, etter ti år, ikke  hadde fullført en grad.

– «Vi kan ikke ha et system som legger opp til frafall. Det blir en negativ spiral. Institusjonene må kunne bruke kreftene sine på å forhindre frafall, ikke være avhengig av det», avslutter Langset.