Du er her: Student.no > Pressemelding > Få studentene tilbake på lesesalen

04.11.2013 (oppdatert 06.01.2014)

Få studentene tilbake på lesesalen

Ferske tall fra Lånekassen viser at antallet studenter som fikk omgjort stipend til lån grunnet for høy inntekt har økt med 2100 studenter, og er nå oppe i hele 41 700. For Norsk studentorganisasjon (NSO) er dette enda en bekreftelse på at studiestøtten er så lav at stadig flere studenter er nødt til å arbeide mer ved siden av studiene for å få økonomien til å gå rundt. Seks av ti norske studenter jobber hele året i tillegg til studiene. Dette kan regjeringen løse på fredag.

Pressemelding fra Norsk studentorganisasjon 4/11-13

– Studenter er morgendagens lærere, forskere og innovatører, og de som skal ta samfunnet videre. Hvis kunnskapssamfunnet skal realiseres må studentene gis bedre rammevilkår til å bruke tiden sin hvor de skal – på lesesalen framfor på deltidsjobben, sier Ola Magnussen Rydje, leder av Norsk studentorganisasjon.

Regjeringen vurderer nå hvorvidt de skal videreføre forslaget i statsbudsjettet om 11 måneder studiestøtte – en økning med en måned og 11 200 kroner per student. Tallene fra Lånekassen bekrefter behovet for en økning av studenters økonomiske rammevilkår.

–  Vi har stor tillit til at regjeringen øker studiestøtten med en måned og ser fram til fremleggelsen av tilleggsproposisjonen. Det er rett politikk til rett tid, og vil være et stort og viktig skritt i riktig retning for å realisere kunnskapssamfunnet, avslutter Rydje.

Om:
Flere studenter får redusert stipend (Lånekassen 4/11-13)