Du er her: Student.no > Pressemelding > Skolepenger > Fjerner skolepenger – prioriterer kvalitet i utdanningen

21.11.2014

Fjerner skolepenger – prioriterer kvalitet i utdanningen

I budsjettavtalen mellom regjeringen, Venstre og KrF er det endelig satt en stopper for innføring av skolepenger. Avtalen viser også en offensiv vilje til å styrke studentenes økonomiske situasjon med bygging av totalt 2000 nye studentboliger i året.

Pressemelding fra Norsk studentorganisasjon (NSO) 21/11-14

Vi er veldig glade for at KrF og Venstre har satt skolepenger og studentboliger meget høyt på sin prioriteringsliste, og gleder oss over at regjeringen prioriterer kvalitet og mangfold, sier Anders Kvernmo Langset, leder i NSO.

I budsjettforliket er det en sterk prioritering av studentboliger. Bolig er en studentenes største utgift, og i sommer stod over 15 000 studenter i boligkø hos landets studentsamskipnader. Her kommer regjeringen, KrF og Venstre med midler som viser en tydelig prioritering av studentenes pressede boligsituasjon.

NSO ønsker bedre kvalitet i utdanningen og da må studentene ha økonomi til å kunne bruke tiden sin på studiene. Budsjettavtalen er et godt skritt i riktig retning, sier Langset.

En samlet universitets- og høgskolesektor har denne høsten vist at vi står samlet mot innføringen av skolepenger. NSO vil komme med en klar og tydelig beskjed til regjeringen om å legge forslaget dødt en gang for alle.

Et dårlig forslag blir ikke bedre av å foreslå det igjen år på år. Nå forventer vi at regjeringen putter forslaget i makuleringsmaskinen og slutter å resirkulere dårlige ideer som Stortinget tidligere har forkastet, sier Langset.