Du er her: Student.no > Pressemelding > Flere studenter – økt kamp om boligene

25.07.2016 (oppdatert 13.02.2017)

Flere studenter – økt kamp om boligene

Prestvannet studentboliger i Tromsø.

Det er kun 0.27 % flere studenter som vil kunne bo i studentbolig i år enn i fjor. Det viser Norsk studentorganisasjons (NSO) studentboligundersøkelse som ble lansert i dag. I år er studentboligdekningen på 14.81 %. NSO mener byggingen av studentboliger ikke samsvarer med økningen i studieplasser.

Pressemelding fra Norsk studentorganisasjon 25/7-16
(oppdatert kl. 15:10)

Studentboligbyggingen klarer ikke å holde tritt med økningen i studentmassen. På tross av regjeringens store satsning på studentboliger ser vi kun en marginal økning i andelen studenter som får tilgang til studentbolig, sier leder i Norsk studentorganisasjon Marianne Andenæs.

Hvert år øker studenttallet og stadig flere får tilbud om studieplass. I år fikk 91.000 søkere tilbud om studieplass, 2.700 flere enn i fjor. En øking i studentmassen betyr at det er flere studenter med i kampen om studentboligene og flere må finne bolig i et allerede presset privat boligmarked.

Jo færre som har tilgang på studentbolig, desto større blir presset på det private leiemarkedet. Vi er redd enda flere studenter må velge deltidsjobbing på bekostning av studietid for å få endene til å møtes, fortsetter Andenæs.

NSO har et mål om at 20 % av studentene i Norge skal kunne bo i studentbolig. På tross av at det ble bygget rekordmange studentboliger i fjor, viser undersøkelsen at det mangler fortsatt omtrent 14.000 boliger for å nå dette målet. NSO krever at regjeringen legger 3000 studentboliger i statsbudsjettet for 2017.

Vi håper regjeringen tar det neste steget i høstens budsjett, og innfrir studentenes krav om 3000 nye studentboliger årlig, slik at flere studenter får en trygg boligsituasjon og kan bruke mer tid på studiene, avslutter Andenæs.

Les årets studentboligundersøkelsen her (pdf).