Du er her: Student.no > Pressemelding > Fremtiden starter ved studiestart

19.07.2016

Fremtiden starter ved studiestart

NSOs leder Marianne K. Andenæs (Foto: NSO/ Skjalg Bøhmer Vold)

I dag fikk i overkant av 90 000 håpefulle beskjed om at de har fått opptak på høyere utdanning til høsten. De skal utgjøre fremtidens kompetanse og bygge velferdssamfunnet videre. Norsk studentorganisasjon (NSO) mener at studiene skal være i toppklasse allerede fra studiestart i høst.

Pressemelding fra Norsk studentorganisasjon 19/7-16

– De nye studentene må møte en studiehverdag som forbereder dem på situasjonen ute i arbeidslivet. Slik er det ikke i dag. Samfunnet trenger studier som er relevante og av høy kvalitet, sier leder av NSO Marianne K. Andenæs.

Utdanningsinstitusjonene må gjennom sine utdanninger forberede studentene på et arbeidsliv i stadig endring. Dette krever studietilbud hvor studentene arbeider med aktuelle problemstillinger på tvers av fag og hvor ansatte og studenter sammen diskuterer og utvikler nye løsninger.

Samfunnet går inn i en tid med stort behov for kompetanse og evne til omstilling. Dette kommer ikke av seg selv, men gjennom utdanning av befolkningen som gjør oss kvalifisert for fremtiden, sier Andenæs.

NSO lanserte i juni studentens versjon av den kommende stortingsmeldingen om kvalitet i høyere utdanning som sier hvordan universiteter og høyskoler skal bli enda bedre enn i dag og tilby studier av høy kvalitet. Ansvaret for at studentene får en bra studietid ligger på hver enkelt rektor på hvert enkelt studiested. Samtlige 91 773 studenter skal føle seg velkommen og bli inkludert fra første dag.

– NSO har presentert løsningene for bedre kvalitet. Nå er det opp til rektorene landet rundt å sette disse ut i livet til det beste for studentene, arbeidslivet og samfunnet slik at nye studenter allerede i høst møter det beste av høyere utdanning, avslutter Andenæs.