Du er her: Student.no > Pressemelding > jubileum > I dag fyller den nasjonale studentbevegelsen i Norge 80 år

31.10.2016

I dag fyller den nasjonale studentbevegelsen i Norge 80 år

En regnfull høstkveld i Bergen var studenter fra Ås, Trondheim, Oslo og Bergen samlet for å stifte den nasjonale studentbevegelsen. Året var 1936. I dag, 80 år senere, representerer Norsk studentorganisasjon (NSO) 33 studentdemokratier over hele landet og omlag 230 000 studenter.

Pressemelding fra Norsk studentorganisasjon 31/10-16

I dag skal vi feire alle de som i 80 år har tråkket opp stien og kjempet for at studentstemmen skal bli hørt. Jeg er stolt av å få lov til å være med å videreføre denne stemmen, sier leder av NSO Marianne Andenæs.

Mange av de kampene studentbevegelsen kjempet for i de siste 80 årene står like sentralt i dag, som bedre studentøkonomi, lik tilgang tilLogo jubileum transparent utdanning og bedre kvalitet i utdanningen.

Som studentbevegelse skal vi aldri stoppe å kjempe for studentenes hverdag og for at vi og norsk høyere utdanning skal bli det beste vi kan være. Vi står på skuldrene til mange dyktige og engasjerte studenter og tillitsvalgte når vi som er aktive i dag fører dette arbeidet videre, fortsetter Andenæs.

I sitt jubileumsår har NSO igangsatt flere store prosjekter. Organisasjonen har startet et bokprosjekt med hensikt å fortelle den 80-år lange historien til studentbevegelsen. I tillegg er NSO en av hovedaktørene i målet om opprettelsen av en global studentbevegelse.

Vi håper at vi i fremtiden kan feire jubileet til den globale studentstemmen, som historisk nok fikk sitt startskudd i Bergen i år, 80 år etter stiftelsen av den nasjonale studentbevegelsen i Norge. Like rett til utdanning, studentmedvirkning og akademisk frihet er etablerte prinsipper i Norge, men veien er lang før det samme gjelder i hele verden, sier Andenæs.

Jeg vil gratulere alle nåværende og tidligere studenter og tillitsvalgte som har vært og er en del av vår studentbevegelse med 80 års-dagen, avslutter en stolt leder av studentbevegelsen Marianne K. Andenæs