Du er her: Student.no > Pressemelding > Skolepenger > Kaller inn studentlederne til hastemøte

09.11.2013 (oppdatert 08.10.2014)

Kaller inn studentlederne til hastemøte

Leder av Norsk studentorganisasjon (NSO) Ola Magnussen Rydje (Foto: NSO)

Etter at det i går ble klart at Høyre/Frp-regjeringen kutter 11 måneders studiestøtte fra budsjettet har NSO kalt inn landets studentledere til et hastemøte. Til møtet er også Trine Skei Grande og Knut Arild Hareide invitert. Regjeringens samarbeidspartier varslet i går at de er misfornøyd med regjeringens forslag og NSO ønsker å gi partiene den drahjelpen de trenger i forhandlingene som nå skal skje.

Pressemelding fra Norsk studentorganisasjon 09/11-13

– Det er et overveldende flertall på Stortinget for 11 måneders studiestøtte. Det er viktig for realisering av kunnskapssamfunnet at de ikke forhandler bort noe det er enighet om, men at stortingsflertallet vinner frem med den nødvendige økningen i studiestøtten, uttaler leder i NSO Ola Magnussen Rydje.

Studentlederne må nå diskutere hvilke konsekvenser dette vil få for studentene og kvaliteten på høyrere utdanning, samt hvordan landets studenter skal reagere dersom dette blir vedtatt i endelig budsjett.  NSOs mener det er direkte skadelig for kvaliteten på utdanningen at studenter ikke får studert etter evne fordi de må jobbe for mye deltid. Dette går ut over kvaliteten på den utdanningen samfunnet investerer i.

–  Det er ikke mulig å ignorere det gapet som er mellom studentenes økonomi faktiske økonomi og behovet vi har for økt støtte. Studentene har saktet akterut i årevis og forskjellene bare øker. 11 måneder studiestøtte er rett politikk til rett tid. Det holder ikke med justeringer, det må en kraftig økning til, mener Rydje.

Prosentvis lønnsvekst hentet fra SSB
Prosentvis økning i studiestøtte, NSO har regnet ut fra tallene fra Lånekassen
Prosentvis vekst i folketrygdens grunnbeløp hentet fra NAV

Vi inviterer presse til å delta på møtet med studentlederne kl. 14:00 i NSOs lokaler i Holbergsgt 1 i Oslo.