Du er her: Student.no > Pressemelding > – KRF bør sende saken i retur

27.11.2013 (oppdatert 06.01.2014)

– KRF bør sende saken i retur

NSOs leder Ola Magnussen Rydje, KrFU-leder Emil André Erstad og flere på nei til skolepengerdemo (Foto: NSO)

Onsdag møtes stortingsgruppa i KrF for å avgjøre gratisprinsippets skjebne for utenlandske studenter i Norge, og KrFU-lederen er klokkeklar på at partiet bør avvise regjeringens forslag. Han får støtte fra studentene.

Pressemelding fra Norsk studentorganisasjon 27/11-13

– Det bør være uaktuell politikk for KrF å si at studenter fra Afrika, Sør-Amerika og Asia skal betale for studieplass i Norge – mens norske studenter slipper. KrF bør sende forslaget om skolepenger i retur til regjeringen uten å nøle, sier Emil André Erstad, leder av KrFU.

KrFU-lederen får støtte fra en samlet studentbevegelse som er klare til kamp for de utenlandske studentene.

– Forslaget har samlet hele utdanningssektoren om å verne gratis utdanning i Norge, også for studenter utenfra EU/EØS. De bringer mye verdifull kompetanse, og skal Norge nå sine målsetninger om å være konkurransedyktige internasjonalt så må vi heller bygge ned barrierene for studenter å komme hit, enn å sette opp en mur av skolepenger, sier Ola Magnussen Rydje, leder av NSO.

Norge er allerede et av de dyreste landene å bo i, og regjeringen foreslår nå å gjøre det enda verre å overkomme kostnadene ved å studere i Norge for studenter uten de samme økonomiske forutsetningene som norske.

– Vi er veldig glade for at KrFU er så tydelige på at gratisprinsippet skal gjelde for alle som studerer i Norge. Vi håper på at KrF følger opp og sikrer et solid flertall imot skolepenger,legger Rydje til.

KrFU-lederen er like tydelig:
– Jeg forventer at KrF følger sin egen politikk, som er å verne om gratisprinsippet. Det vil være veldig usolidarisk å kreve skolepenger fra internasjonale studenter fra utenfor EØS i tillegg til at det er en uthuling av gratisprinsippet, sier KrFU-leder Emil André Erstad.

Ungdomspartilederen og studentene sender en krystallklar beskjed til partiene på Stortinget om å sette solidaritet og et ønske om å tiltrekke oss de beste studentene uavhengig av lommebokstørrelse først, og skrinlegge forslaget om skolepenger for internasjonale studenter.