Du er her: Student.no > Pressemelding > Globale studentstemmen > Norske studenter signerer Bergenserklæringen

09.06.2016

Norske studenter signerer Bergenserklæringen

Norsk studentorganisasjons (NSO) sentralstyre vedtok, lørdag enstemmig å stille seg bak Bergenserklæringen om globalt studentsamarbeid. NSO har vært med helt fra begynnelsen og fram til presentasjonen av det ferdige produktet, men dette er første gang organisasjonen har samlet seg for å vedta å slutte oss til dokumentet og dets innhold.

Pressemelding fra Norsk studentorganisasjon (NSO) 9/6-16

Dette er stort for NSO som organisasjon. Vedtaket bekrefter vårt engasjement for å samle verdens studenter i solidaritet med hverandre, sier den stolte lederen av NSO, Therese Eia Lerøen.

Erklæringen er en samarbeidsplattform for studenter over hele verden. Den Global Student Voiceskisserer opp de viktigste punktene for høyere utdanning verden over.

Erklæringen forplikter, den binder oss til å forfekte dens idealer og verdier. Særlig erklæringens siste setning staker ut et mål vi skal bevege oss mot. Vi skal knytte sterkere bånd til verdens studentbevegelser og forhåpentligvis gjøre avstanden mellom oss kortere, sier Eia Lerøen.

Norsk studentorganisasjon har tidligere i år fastlagt i handlingsplanen for 2016/17 at den globale studentstemmen skal bli prioritert neste år. Da er det et nytt arbeidsutvalg som skal føre Bergenserklæringen videre.

Jeg kan love at vi skal ikke være en passiv underskriver av dokumentet. Vi skal aktivt fremme det nasjonalt som globalt og få flere til å skrive under. Dette er noe vi brenner for og sørge for at erklæringen blir mer enn en festtale. Jeg gleder meg til fortsettelsen, sier påtroppende leder Marianne Andenæs.