Du er her: Student.no > Pressemelding > NSO fordømmer russisk invasjon og innblanding i Ukraina

06.03.2014 (oppdatert 26.06.2014)

NSO fordømmer russisk invasjon og innblanding i Ukraina

Ukraina-564x335

På vegne av studenter i Norge fordømmer Norsk studentorganisasjon (NSO) det russiske angrepet på Ukraina og okkupasjonen av Krim-halvøya. Sammen med Europas studentbevegelser krever NSO at Ukraina selv får stake ut sin egen framtid.

Pressemelding fra Norsk studentorganisasjon 3/3-14

Ukrainske studenter spilte en viktig rolle i kastingen av et autoritært og gjennomkorrupt regime i Ukraina. Veien videre skal Ukraina få styre selv, sier Ola Magnussen Rydje, leder av Norsk studentorganisasjon.

NSO støtter norske myndigheter i fordømmingen av den russiske innblandingen i Ukraina.

Selv om vi har gode samarbeid med Russland, er det viktig at Norge sier klart ifra at okkupasjon og undertrykking av andre stater er noe vi ikke tolererer. Norge er en fredsnasjon. Det forplikter, sier Rydje.

Den Europeiske studentorganisasjonen ESU (European Students’ Union) sendte 1. mars et brev til russiske og europeiske ledere med krav om at utenlandsk innblanding i Ukrainsk demokratiske utvikling må opphøre. ESU representerer 15 millioner studenter fra 39 land, inkludert Ukrainske studenter. NSO står sammen med Europas studenter i fordømmelsen av den russiske invasjonen.

Vi, studentene i Europa, krever at Ukrainas demokratiske utvikling skal være under ukrainsk kontroll, under støtte fra hele det internasjonale samfunnet. La Ukrainia bestemme sin egen skjebne, skriver Rok Primozic, leder av European Students’ Union

Norske studentorganisasjoner har lenge samarbeidet tett med den Ukrainske studentorganisasjonen UASS.

Den norske studentbevegelsen har samarbeidet tett med den Ukrainske studentbevegelsen siden begynnelsen av 2000-tallet, sier Rydje. I dag arbeider vi sammen med dem om å bygge opp andre studentorganisasjoner i Øst-Europa. Vi støtter dem i deres kamp for en demokratisk fremtid i et samlet og suverent Ukraina.

Det er flere hundre ukrainske studenter som studerer i Norge. Ved bl.a. Universitetet i Nordland har rektor, studentleder og rådgivningstjenesten allerede hatt åpent møte for de ukrainske studentene i Norge ved UiN. Nye tiltak vurderes fortløpende.

Institusjonene og samskipnadene har et felles ansvar for å følge opp de berørte studentene i en vanskelig tid, avslutter Rydje.