Du er her: Student.no > Pressemelding > Skolepenger > Overkjører Stortinget – regjeringen vil ha skolepenger

08.10.2014

Overkjører Stortinget – regjeringen vil ha skolepenger

I årets statsbudsjett foreslår regjeringen å innføre skolepenger for internasjonale studenter fra land utenfor EU/EØS, til tross for at et samlet Storting sa nei til dette for under et år siden. Norsk studentorganisasjon (NSO) mener forslaget om skolepenger er svært negativt for norsk høyere utdanning og forventer at Stortinget er prinsippfaste i budsjettbehandlingen.

Pressemelding fra NSO 8/10-14

– Vi reagerer på at regjeringen bevisst går imot Stortinget, dette kan ikke Venstre og KrF godta. Gratis høyere utdanning er et av våre fremste konkurransefortrinn, og bidrar til å tiltrekke studenter med høy kompetanse til norsk høyere utdanning.Dette forslaget vil Norge tape på, sier Anders Kvernmo Langset, leder i NSO.

Regjeringen kutter i bevilgningene til universiteter og høyskoler med 80,5 millioner kroner og anbefaler institusjonene å ta inn dette gjennom skolepenger. I Finland har det vært et tilsvarende prøveprosjekt siden 2010, men der ønsker flere institusjoner å fjerne skolepenger da de erfarer at de byråkratiske kostnadene ble alt for høye.

For det første må internasjonale studenter betale for regjeringens kutt. For det andre viser erfaringer fra Europa en dominoeffekt der skolepenger for internasjonale studenter er første steg på veien til skolepenger for alle. Forslaget truer derfor alle studenter, sier Langset.

Ved forrige budsjettforhandling reddet Stortinget, med Venstre og KrF i spissen, regjeringen fra et dårlig forslag. NSO er stolte av at et samlet Storting stemte mot å gjøre utdanning til handelsvare og håper regjeringens forslag møter samme motstand i år.

Vi kan ikke akseptere at regjeringen vil gå bort fra gratisprinsippet, en av grunnsteinene i norsk utdanning, sier Langset.

Les mer på NSOs statsbudsjettside.