Du er her: Student.no > Pressemelding > Statsbudsjett 2017 > På vei mot 11 måneder studiestøtte

06.10.2016

På vei mot 11 måneder studiestøtte

I fjor ble regjeringen, KrF og Venstre enige om å foreslå en plan for opptrapping til 11 måneders studiestøtte. I dag ble det klart at dette følges opp og studentene får én uke ekstra i studiestøtte, utbetalt fra juni 2017. I tillegg bevilges det penger til bygging av 2200 studentboliger til neste år. Norsk studentorganisasjon (NSO) mener dette er et budsjett som bidrar til en bedre økonomisk hverdag for studentene.

Pressemelding fra Norsk studentorganisasjon 6/10-16

– Regjeringen fortsetter å bedre studentøkonomien selv i et stramt budsjettår. Det er en historisk viktig dag for studentbevegelsen når vi endelig kan starte på første etappe mot 11 måneders studiestøtte, uttaler Marianne Andenæs, leder i NSO.

Regjeringen foreslår å starte opptrappingen til 11 måneders studiestøtte hvor støttetiden utvides med en uke hvert år frem til 2020. I tillegg ønsker Regjeringen å videreføre en viktig satsing ved å bevilge penger til bygging av 2200 studentboliger. NSO håper likevel at det vil være rom for flere.

– Det er ingen tvil om at behovet for studentboliger fortsatt er stort. I høst sto over 10 000 studenter i kø hos studentsamskipnadene. Vårt krav er 3000 studentboliger. Vi utfordrer nå samarbeidspartiene til å fortsette å prioritere studentene i sine forhandlinger med regjeringen, sier Andenæs.

Dagen før statsbudsjettet ble lagt frem uttalte Statsminister Erna Solberg følgende til Bergens Tidene: «Kunnskapssamfunnet vil avgjøre om Norge vil lykkes med omstillingen. Vi kan aldri bli billigst, men vi kan bli smartest

– Dagens og fremtidens studenter er en meget viktig del av et kunnskapssamfunn og en vellykket omstilling. Derfor må vi gjøre de gode investeringene for at norsk høyere utdanning skal bli best mulig. Med dette budsjettet går vi i riktig retning, men det gir ikke grunn til å hvile på laurbærene, avslutter NSOs leder.

#Studentkravet 2017:

• Studiestøtten økes og knyttes til 1,5 G, fordelt over 11 måneder.
  • Det bygges 3000 studentboliger i regi av studentsamskipnadene