Du er her: Student.no > Pressemelding > Statsbudsjett 2016 > Regjeringen, KrF og Venstre presenterer veien til 11 måneder studiestøtte

23.11.2015 (oppdatert 25.11.2015)

Regjeringen, KrF og Venstre presenterer veien til 11 måneder studiestøtte

NSOs Therese Eia Lerøen og Jørgen Ringen Andersen feirer 11 måneders studiestøtte med Venstres Trine Skei Grande og Iselin Nybø

I budsjettvedtaket regjeringen og samarbeidspartiene i dag har blitt enige om legges det frem en plan for opptrapping til 11 måneders studiestøtte med oppstart i 2017. Det skal legges til en ekstra uke i studiestøtten hvert år frem til 2020.

Pressemelding fra Norsk studentorganisasjon (NSO) 23/11-15

Studentbevegelsen har kjempet for en økning i lengde og omfang i lang tid. Dette betyr at studentene endelig har fått gjennomslag for 11 måneder studiestøtte.  At det nå legges frem en konkret plan med et oppstartstidspunkt betyr mye, sier leder av NSO, Therese Eia Lerøen.

NSOs krav til statsbudsjettet er at studiestøtten knyttes og økes til 1,5 ganger grunnbeløpet i folketrygden (G), fordeles over 11 måneder og at det gis tilskudd til bygging av 3000 nye studentboliger. Regjeringen og samarbeidspartiene har nå blitt enig om 2.200 studentboliger og en opptrapping til 11 måneder studiestøtte.

– NSO har i dette budsjettet etterlyst en plan for økning i studiestøtten både i lengde og omfang. Det regjeringen og samarbeidspartiene legger frem nå er et stort steg på veien. Vi får en plan på lengden og håper partiene også vil legge frem en tilsvarende plan for nivået, sier Eia Lerøen.

Regjeringen og samarbeidspartiene legger også inn 5 millioner kroner til tiltak for å bedre studenters psykiske helse. En av fem studenter rapporterer i følge studentenes helse- og trivselsundersøkelse (SHoT) om alvorlige psykiske symptomplager.

NSO er positive til at regjeringen og samarbeidspartiene nå ønsker å legge penger på bordet for å iverksette tiltak for å bedre studenters psykiske helse, avslutter Eia Lerøen.