Du er her: Student.no > Pressemelding > Regjeringen legger snubletråder for kunnskapssamfunnet

08.11.2013 (oppdatert 06.01.2014)

Regjeringen legger snubletråder for kunnskapssamfunnet

Leder av Norsk studentorganisasjon (NSO) Ola Magnussen Rydje (Foto: NSO)

Høyre/Frp-regjeringen kutter 11 måneder studiestøtte. Norsk studentorganisasjon (NSO) mener at en så tydelig nedtprioritering av studenter står i skarp kontrast til regjeringens mål om å realisere kunnskapssamfunnet.

Pressemelding fra Norsk studentorganisasjon 08/11-13

– Det er direkte skadelig for kvaliteten på høyere utdanning at studenter ikke får studert etter evne fordi de må bruke tiden på deltidsjobben fremfor utdanningen. Vi vet at under halvparten av studenters inntekt kommer fra studiestøtten, og de siste fire årene har både NSO og regjeringspartiene vært helt tydelige på at det må gjøres noe med studentøkonomien, sier Ola Magnussen Rydje, leder av NSO.

En realisering av kunnskapssamfunnet er nødt til å innebære at for eksempel lærerstudentene i «lærerløftet» har økonomisk rom til å få den kvalitetsutdannelsen samfunnet investerer i. Når regjeringen kutter 11 måneder studiestøtte og nedprioriterer tid til kunnskap, er det nå opp til Venstre og Krf.

– Før valget uttalte Trine Skei Grande at de rødgrønne partiene klarte kunststykket å forhandle bort 11 måneder studiestøtte selv om alle var enige om å innføre det. Siden 2009 har Venstre stemt for 11 måneder studiestøtte 10 ganger. Den 11. gangen må komme i år, konstaterer Magnussen Rydje.

Også regjeringens andre samarbeidspartner, KrF, har lovet 11 måneder studiestøtte. Kjell Ingolf Ropstad skrev i august at «alle partiene er enige om dette, det er bare latskap at regjeringen har sittet i 8 år og fortsatt ikke innført det».

– Vi regner med at de fire samarbeidspartnerne, Venstre, Krf, Høyre og Frp stiller samme krav til seg selv som de gjorde til forrige regjering. Put your money where your mouth is, er den klare utfordringen fra NSOs leder.

NSO ser så alvorlig på forslaget at de har invitert studentlederne i Norge til å møtes søndag kl. 14:00 for å snakke hvordan de skal reagere på budsjettkuttet. Her er blir også Trine Skei Grande og Knut Arild Hareide invitert for å fortelle hvordan de vil bruke sin makt som forhandlingspartnerne til regjeringen, for gjennomslag for 11 måneder studiestøtte.

Trine Skei Grandes bloggpost:
Kjell Ingolf Ropstads bloggpost:

Frp, Venstre og Krf har alle 11 måneder studiestøtte i partiprogrammet.