Du er her: Student.no > Pressemelding > Statsbudsjett 2016 > Regjeringen må sette handling foran ord

09.03.2015

Regjeringen må sette handling foran ord

I dag starter regjeringen sin budsjettkonferanse. Før valget i 2013 mente de borgerlige partiene at studentene hadde blitt sviktet. Nå sitter de samme partiene med makten over budsjettet, og NSO forventer at de setter handling bak ordene og gir studiestøtten et løft og fortsatt prioriterer studentboliger.

Pressemelding 9/3-15

«Vi har ikke råd til at studenter kaster bort tiden bak kassen på Rimi fremfor å studere», slo Tord Lien fast, tidligere utdanningspolitiske talsmann for FrP og nå statsråd. «Studentene sakker akterut i forhold til alle andre, samtidig som de opererer i et særdeles presset boligmarked», sa Svein Harberg, Høyres daværende talsperson for høyere utdanning.

NSO forventer at regjeringspartiene nå setter handling foran ord og prioriterer den pressede studentøkonomien. Når hele 4 av 10 studenter må få økonomisk hjelp fra foreldrene sine for å studere, fyller ikke studiestøtten sin funksjon om å sikre like muligheter til ta utdanning, sier Anders Kvernmo Langset, leder for Norsk studentorganisasjon. (NSO).

Studentbudsjettet for 2014, basert på tall fra SIFOs referansebudsjett og SSBs levekårsundersøkelse for studenter, viser at studenter som lever på studiestøtten går 3883,- i minus per måned. 74% av studiestøtten går direkte til boutgifter.

Hele 15 000 studenter stod i kø hos landets studentsamskipnader ved studiestart i fjor. Studentboliger er en langsiktig investering som både bedrer studentøkonomien og hjelper på det pressede leiemarkedet. Her må regjeringen holde oppe trykket, sier Langset.

Stortinget har vedtatt at studiestøtten skal økes i lengde og omfang i løpet av perioden. Under budsjettkonferansen kan regjeringen vise at de tar Stortinget på alvor. NSO mener studiestøtten skal tilsvare 1,5 G fordelt over 11 mnd., og at det skal bygges 3000 studentboliger i regi av samskipnadene.

Vi hadde fått mer ut av pengene vi bruker på utdanning om studentene kunne være mer tilstede i fagmiljøene. Kunnskap og utdanning er et prioritert område for regjeringen. Studentøkonomien trenger et skikkelig løft – vi skal betale tilbake ved å være ressurser for samfunnet, avslutter Langset.