Du er her: Student.no > Pressemelding > Samskipnaden > Regjeringen viser tillit til studentene

31.10.2014

Regjeringen viser tillit til studentene

I 2012 endret den rødgrønne regjeringen studentstyringen av studentsamskipnadene. I dag har regjeringen foreslått å reversere lovendringen, og legger opp til at studentene igjen vil ha råderett over eget velferdstilbud.

Pressemelding fra Norsk studentorganisasjon (NSO) 31/10-14

Det er en gledens dag å se det varslede forslaget på bordet om å vise tillit til studentene. Nå er det bare for Stortinget å gjeninnføre studentstyringen, sier Anders Kvernmo Langset, leder av NSO

Studentene har halvparten av styremedlemmene i samskipnadene. Endringen den rødgrønne regjeringen gjorde førte til at det ble krevd 2/3-flertall i «alle viktige saker» i styrene i samskipnadene. Det visste sterk mistillit til studentene som frem til da hadde mulighet til å fatte flertallsvedtak over sitt eget velferdstilbud. Nå har regjeringen i samarbeid med KrF og Venstre sørget for å gi studentene tilliten tilbake.

Vi vil rette en stor takk til regjeringspartiene, Venstre og Krf som siden 2012 og frem til i dag har sagt at de vil reversere endringen i samskipnadsloven. Som NSO lovet i mars – nå må vi finne ut av hva slags kake de liker. Dette skal feires, avslutter Langset med et smil.