Du er her: Student.no > Pressemelding > Studentboligløftet må prioriteres i budsjettene

07.10.2013 (oppdatert 26.06.2014)

Studentboligløftet må prioriteres i budsjettene

MÅ BYGGE FLERE: Partiene må følge opp løftene om bygging av flere studentboliger, mener NSO. Foto: Andreas Dreyer Hysing

I dag fremla Høyre og Fremskrittspartiet sin regjeringserklæring for den første Solberg-regjeringen. Norsk studentorganisasjon mener det er viktig at regjeringen vil prioritere investeringer i utdanning og kompetanse. Nå kommer mulighetene for regjeringen til å konkretisere og gjennomføre løftene på løpende bånd.

Pressemelding fra NSO 7/-13

– Regjeringserklæringen lukker ingen dører for å få gjennomslag for flere studentboliger, selv om den ikke tallfestet årlig antall. For å bedre norske studenters boligsituasjon er vi avhengig av at de nå står ved lovnadene vedtatt i partiprogrammene som sier mellom 2-3000 studentboliger årlig, sier leder av NSO Ola Magnussen Rydje

Med en mindretallsregjering så legges det opp til en årlig budsjettkamp i Stortinget. Siden alle partiene utenom Senterpartiet har lovet over 2000 studentboliger årlig, er vi trygge på at de følger opp dette i budsjettprioriteringene framover.

– Mangelen på tallfestingen holder spenningsnivået oppe før budsjettet behandles i Stortinget. Alle lover flere studentboliger, og studentene står klare til å sprette champagnen hvis valgløftene innfris. Behovet for flere studentboliger har aldri vært større – ei heller forventningene til at den nye regjeringen leverer i statsbudsjettet, sier Rydje.

Les:
Sundvolden-plattformen