Du er her: Student.no > Pressemelding > Kvalitet i utdanningen > Studentene krever at institusjonene tar ansvar for kvaliteten

28.06.2016

Studentene krever at institusjonene tar ansvar for kvaliteten

NSOs påtroppende leder Marianne K. Andenæs (Foto: NSO/ Ingvild Stensrud)

Kun 6 av 10 studenter som begynte sine studier i 2007 har fullført graden ifølge nye tall fra Statistisk Sentralbyrå (SSB). Norsk studentorganisasjon (NSO) har lenge etterlyst tiltak for å bedre fullføringen i høyere utdanning.

Pressemelding fra Norsk studentorganisasjon 28/6-16

Rektorene kan ikke vente på kvalitetsmeldingen som kommer i 2017. De må sikre god og variert undervisning, veiledning, og involvering i det faglige fellesskapet allerede fra studiestart nå til høsten, sier påtroppende leder av NSO, Marianne Andenæs.

NSO mener alle studenter må bli inkludert i sitt fagmiljø med en gang de starter på høyere utdanning. Dette stiller krav til institusjonen, de faglige ansatte og til studentene selv. NSO er tydelig på at én av forutsetningene for at studenter skal kunne fullføre studiene på en god måte er en bedre studentøkonomi.

Det overrasker ikke at frafallet er høyt og gjennomstrømningen dårlig, når forutsetningene for å være heltidsstudent ikke er bedre enn de er i dag. Forbedringspotensialet er enormt og gevinstene store. Regjeringen har flere muligheter i tillegg til opptrappingsplanen for 11 måneder studiestøtte. Det beste trikset de kan trekke opp av hatten nå er økt studiestøtte og bygging av flere studentboliger, avslutter Andenæs.