Du er her: Student.no > Pressemelding > Statsbudsjett 2015 > Studentene krever handling

28.01.2014 (oppdatert 06.02.2014)

Studentene krever handling

Venstres leder Trine Skei Grande og NSOs leder Ola Magnussen Rydje på NSOs landsstyremøte (Foto: NSO)

Norsk studentorganisasjon (NSO) har en klar bestilling til Regjeringen og Stortinget for hva som må til for at Norge skal bli et kunnskapssamfunn. For å nå ambisiøse mål om økt kvalitet i høyere utdanning må statsbudsjettet 2015 legge grunnlaget ved å gi studentene tid til å studere.

Pressemelding fra NSO 25/1-14

Kvaliteten i høyere utdanning blir utfordret av studentenes økonomiske situasjon. Skal kunnskapssamfunnet bli en realitet er vi avhengige av å flytte studentene fra deltidsjobben til lesesalen, sier leder i NSO Ola Magnussen Rydje som i helgen har samlet landsstyret for møte i Oslo.

NSOs statsbudsjett krav 2015

1. At studiestøtten økes til 1,5 ganger grunnbeløpet i Folketrygden (G) og fordeles over 11 måneder.
  2. At det gis statlig tilskudd til bygging av minst 3000 studentboliger i regi av studentsamskipnadene.

TrineTalerSom Kunnskapsministeren, er studentene opptatt av høy kvalitet på utdanningen, men vi kommer ikke unna at studentenes deltakelse må ligge tilgrunn. Om du må jobbe i stedet for å gå på forelesning hjelper det lite om undervisningen er av ypperste klasse. Potensialet for norsk høyere utdanning er enormt, og det er ingen tvil om at vi har mye å hente i at studentene kan studere mer, konstaterer Rydje.

Denne helgen har NSOs landsstyre vært samlet og i dag ga Venstres leder Trine Skei Grande støtte til studentenes ønske om bedre studiefinansiering.

Venstre vil holde oppe trykket for 11 måneders studiestøtte, slik at en av studentenes viktigste kampsaker ikke ender opp med at de hvert år må kjempe for å få enda noen kroner i økt støtte, sa en engasjert Trine Skei Grande til NSOs landsstyre.

Nå er det opp til regjeringen, Krf og Venstre å vise at kunnskapssamfunnet er mer enn bare ord, men også handling. Studentene har store forventninger til statsbudsjettet for 2015, sier Rydje.

Trine taler til NSO LSRegjeringen gikk sammen med Venstre og Krf inn for at studiestøtten skal heves og utvides i behandlingen av statsbudsjettet for 2014. Statsminister ErnaSolberg løftet også nylig studentboliger som et viktig tiltak både for studenter og et presset boligmarked.

Det vi vedtok på vårt landsmøte i Høyre, var at vi ønsker å bygge mellom 2000 og 3000 studentboliger i året. Vi ser på det som et godt grep med tanke på at boligmarkedet, spesielt i de store byene, er så presset som det er i dag. Derfor trenger vi en større andel studentboliger, slik at vi både kan ta litt av presset av boligmarkedet, samtidig som vi sørger for at studentene får et rimelig sted å bo, sier Erna Solberg (Rogalands avis 14.1.14)