Du er her: Student.no > Pressemelding > Internasjonalt > Studentenes fredspris går til studentleder Hajer Shareif (23) fra Libya

29.09.2016

Studentenes fredspris går til studentleder Hajer Shareif (23) fra Libya

Vinner av Studentenes fredspris 2017 Hajer Shareif (23) fra Libya.

Torsdag kveld ble det annonsert at Studentenes fredspris 2017 tildeles Hajer Shareif(23) fra Libya. Hun får prisen for sitt modige arbeid for å inkludere kvinner og ungdom i fredsbyggende arbeid i Libya og i verden for øvrig.

Pressemelding fra SAIH og NSO 29/8-16

Norsk studentorganisasjon (NSO) og Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond (SAIH) ønsker å gratulere Hajer Sharief med prisen, og håper at dette vil bidra positivt i hennes arbeid for fred i Libya.

Shareif er et strålende eksempel på at studenter står opp for menneskerettigheter og demokrati. Hennes enorme mot og evne til å skape forandring er til stor inspirasjon for studenter i Norge og over hele verden,  sier Inga Marie Nymo Riseth, leder av SAIH og leder for fredspriskomiteen, og Marianne K. Andenæs, leder av NSO.

Siden 2011 har Shareif møtt kraftig motstand og satt seg i livsfare for å arbeide for inkluderingen av kvinner og unge i fredsbygging. Hun har siden den libyske revolusjonen tatt initiativ til dialog og til å samle ulike grupperinger i landet. Hajer Shareif har klart å bygge bro mellom den libyske grasrota og det internasjonale samfunnet. Sharief har både vært pådriver og initiativtaker for prosjekter tilknyttet FNs sikkerhetsrådsresolusjoner 1325 om «Kvinner, fred og sikkerhet» og 2250 om «Ungdom, fred og sikkerhet».

Med denne tildelingen skaper Studentens fredspris nødvendig oppmerksomhet rundt unge og kvinners deltagelser i byggingen av fred i Libya, sier Andenæs og Inga Marie Nymo Riseth.

Selve utdelingen av Studentenes fredspris vil bli gjort under Den internasjonale studentfestivalen i Trondheim (ISFiT) i februar 2017.

Kontakt:
Leder av Norsk studentorganisasjon (NSO), Marianne K. Andenæs: 957 92 556
Leder av Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond (SAIH) og leder for fredspriskomiteen, Inga Marie Nymo Riseth: 901 78 475

Om NSO:
Norsk studentorganisasjon (NSO) er en nasjonal interesseorganisasjon for 33 ulike studentdemokrati ved norske universiteter og høyskoler. Totalt har medlemslagsinstitusjonene om lag  230 000 studenter. NSO arbeider for studentenes faglige, sosiale og økonomiske rettigheter. Mer informasjon om organisasjonen finner du på www.student.no

Om SAIH:
Helt siden SAIH ble stiftet i 1961 har norske studenter støttet SAIHs arbeid gjennom SAIH-tierne. SAIH støtter i dag 40 organisasjoner i 8 land i Latin-Amerika, sørlige Afrika og Asia. I tillegg til langsiktig bistandsarbeid jobber vi med politisk påvirkning i Norge og internasjonalt, for å bedre rammevilkårene for utdanning og utvikling globalt. Mer informasjon om organisasjonen finner du på https://saih.no/