Du er her: Student.no > Pressemelding > Studenter søker helter

10.11.2013 (oppdatert 06.01.2014)

Studenter søker helter

NSOs leder Ola Magnussen Rydje, stortingspolitiker fra Venstre Iselin Nybø og KrFs leder Knut Arild Hareide (Foto: NSO)

Norsk studentorganisasjon (NSO) samlet i dag studentledere fra hele landet for å diskutere budsjettforhandlingene regjeringen nå går inn i sammen med KrF og Venstre. 11 måneder studiestøtte lå ikke inne i regjeringens forslag og studentene er nå bekymret for kvaliteten på høyere utdanning. KrFs leder Knut Arild Hareide og Iselin Nybø, stortingspolitiker for Venstre og 1. nestleder i KUF-komiteen, møtte forventningsfulle og kampklare studentledere.

Pressemelding fra Norsk studentorganisasjon 10/11-13

– Vi stoler på at Venstre og KrF vil følge opp den politikken de har ført de siste fire årene og får med seg Høyre og Frp på å sikre de økonomiske rammene studentene trenger for å få en kvalitetsutdanning. Skal kunnskapssamfunnet realiseres trenger vi studenter som gis rom til å bruke sine evner og sin tid på studiene fremfor deltidsjobben, slår studentlederne som er samlet til hastemøte i Oslo fast.

Studentlederne fra hele Norge samlet på NSO kontoret (Foto: NSO)

Studentene får støtte fra Knut Arild Hareide som påpeker at de økonomiske forutsetningene har endret seg de siste årene. – Dette handler om det fremtidige kunnskapssamfunnet vi skal bygge sammen. Da jeg var student i Bergen, betalte jeg 1250 kroner i måneden i husleie. Det er ikke mange som er studenter i Bergen i dag som har den muligheten. Dette er den mest effektive måten å bruke pengene på for å realisere kunnskapssamfunnet.

Iselin Nybø mener studentene må fortsette arbeidet for 11 måneder studiestøtte. – Det er viktig for oss i Venstre og KrF å vite at vi har en heiagjeng med oss når vi skal inn i forhandlinger. Nybø bekrefter at dette er en viktig sak for Venstre og ser behovet for økt studiestøtte fordi studiene lider på grunn av deltidsjobben. – Ingen jobb jeg har hatt har vært mer krevende enn det å være student.

– Vi er veldig fornøyd med at KrF og Venstre nå løfter 11 måneder studiestøtte inn i forhandlingene med regjeringen. Studentene har tro på at regjeringen, sammen med Venstre og KrF, prioriterer kvalitet i høyere utdanning. Jobben som studenthelt står ledig, vi håper Knut Arild Hareide, Trine Skei Grande, Iselin Nybø, Torbjørn Røe Isaksen, Erna Solberg, Tord Lien og Siv Jensen vil fylle stillingen i løpet av uka, sier en optimistisk leder av NSO Ola Magnussen Rydje.

Studentlederne har en klar oppfordring til de fire partiene som starter på mandag: – Å kjempe for studiestøtte er å kjempe for kvalitet. Vi er klare for å gjøre vår innsats for kunnskapssamfunnet, nå trenger vi studenthelter som gir oss muligheten.