Du er her: Student.no > Pressemelding > Skolepenger > Studenthelter stopper skolepenger

27.11.2013 (oppdatert 08.10.2014)

Studenthelter stopper skolepenger

Nei til skolepenger demonstrasjon uten for stortinget  25. november 2013. Martin Uleberg (SP UiO) Ola Magnussen Rydje (NSO) Tord Hustveit (Unge Venstre) Iselin Nybø (Venstre) Emil André Erstad (KrFu) Axel Hvistendahl Nerdrum (NSO Marit Dahl Hjort(VTOA)  (Foto NSO)
Nei til skolepenger demonstrasjon uten for stortinget 25. november 2013. Martin Uleberg (SP UiO) Ola Magnussen Rydje (NSO) Tord Hustveit (Unge Venstre) Iselin Nybø (Venstre) Emil André Erstad (KrFu) Axel Hvistendahl Nerdrum (NSO Marit Dahl Hjort(VTOA) (Foto NSO)

Etter gruppemøtene til Venstre og Kristelig Folkeparti onsdag ble det klart at regjeringens forslag om å innføre skolepenger for studenter utenfra EU/EØS møter en samlet motstand fra resten av partiene på Stortinget.

– Vi er i lykkerus i dag etter at KrF og Venstre har bestemt seg for å si et tydelig nei til skolepenger og et stort ja til lik rett og like muligheter til utdanning! Norge blir det første landet som sier nei til innføring av skolepenger, og det skal vi være enormt stolte av, sier leder av Norsk studentorganisasjon, Ola Magnussen Rydje.

Forslaget som ble lagt inn i tilleggsproposisjonen møtte massiv motstand fra en samlet utdanningssektor hvor både studenter og rektorer har påpekt at Norge ikke kan ta seg råd til å ekskludere talenter ved å bygge en mur av skolepenger.

– Forslaget har samlet hele utdanningssektoren om å bevare gratis utdanning for alle. Internasjonale studenter er en enorm berikelse for Norge, og nå som KrF og har bestemt seg er det et solid flertall på Stortinget som sier seg helt enig med oss. Skolepenger blir det ikke noe av, sier en fornøyd Ola Magnussen Rydje.

Erfaringene fra Europa viser at alle land som innfører skolepenger for studenter utenfra EU/EØS til slutt innfører det for alle. Denne dominoeffekten var derfor utrolig viktig å stoppe før den første brikken falt.

– Dette viser at Norge lærer av andre lands feilgrep. Vi er ikke interessert i å gjøre utdanning til en vare, og Norge skal heller bidra til fri kunnskapsdeling i verden enn å legge toll på den, legger Rydje til.