Du er her: Student.no > Pressemelding > Lånekassen > Turbostipend er et dyrt og dårlig tiltak

23.04.2015

Turbostipend er et dyrt og dårlig tiltak

Bare fire av ti studenter fullføre studiene sine i tide, melder NRK Dagsrevyen 21. Derfor har flere nå foreslått et såkalt ”turbostipend” hvor studentene får godskrevet en større stipendandel dersom de fullfører på normert tid. Norsk studentorganisasjon (NSO) er enige i at flere studenter bør fullføre studiene sine raskere enn i dag, men mener turbostipend ikke er riktig løsning.

Pressemelding fra Norsk studentorganisasjon (NSO) 23/4-15

Vi vet at en student som prøver å leve på studiestøtten går nesten 4000 kroner i minus per måned, og mange opplever at de ikke får den faglige oppfølgingen de har behov for. Turbostipend vil ikke løse noen av disse problemene, men være en ytterligere belønning av de som allerede får det til i dag. Turbostipend er en kostbar feilmedisinering, uttaler Anders Kvernmo Langset, leder i NSO.

Kunnskapsdepartementet anslår at forslaget om turbostipend vil koste mellom 1,1 og 1,2 milliarder kroner. NSOs krav til statsbudsjettet er at studiestøtten skal økes til 1,5 ganger grunnbeløpet i folketrygden (G).

For pengene dette koster kunne alle studenter fått en viktig økning i studiestøtten fremfor å belønne de som allerede lykkes i dag. Pengene er bedre brukt ved å gi alle studenter muligheten til å prioritere studiene fremfor deltidsjobben. Da kan vi også forvente mer av studentene, uttaler Langset.

Sist vi hadde turbostipend, på 90-tallet, var stipendandelen på bare 14%. I dag er den på 40% som man får omgjort til stipend etter at man har stått på eksamen.

Forslaget legger nærmest til grunn at det sitter fullt av studenter på hybelen og lar være å ta eksamen fordi de ikke får økonomisk bonus etterpå. Det er en virkelighet vi ikke kjenner oss igjen i. Vi trenger pengene mens vi studerer, ikke etterpå, og vi trenger faglig motivasjon og oppfølging i studiet for å gjøre jobben innenfor den tida vi skal, sier Langset.

Turbostipend vil verken løse utfordringene med dårlig studentøkonomi eller manglende veiledning og oppfølging. Vi må bruke pengene på tiltak som fungerer, avslutter han.