Du er her: Student.no > Pressemelding > Statsbudsjett 2014 > – Vi trenger flere studentboliger

14.05.2014 (oppdatert 30.09.2014)

– Vi trenger flere studentboliger

I revidert nasjonalbudsjett som ble lagt frem i dag, gjør regjeringen ingenting for å øke innsatsen på studentboligbyggingen, på tross for at Stortinget har forpliktet regjeringen å realisere heltidsstudenten.

Pressemelding Norsk studentorganisasjon 14/5-14

– Det er ingen tvil om at regjeringen må bedre studentøkonomien dersom Stortingets vedtak om heltidsstudenten skal oppfylles. Et viktig grep er å redusere bokostnadene, den største utgiftsposten studenter har, uttaler Ola Magnussen Rydje, leder av Norsk studentorganisasjon (NSO).

Ifølge SSBs leiemarkedsundersøkelse var gjennomsnittsprisen i 2013 for ett rom i Oslo opp mot 70 % av månedlig studiestøtte, dersom denne utbetales flatt.

I fjor høst sto over 14 500 studenter i kø for studentbolig. I august kommer NSO med årets studentboligundersøkelse og det antas å bli høye køtall også i år.

– Studenter må dessverre stille seg i studentboligkø lenge før de får vite om de har kommet inn på studiet de har søkt på. Vi håper at budsjettpartnerne i Venstre og KrF har høyere ambisjoner enn regjeringen når revidert nasjonalbudsjett skal behandles, utfordrer Rydje.

Regjeringspartiene, Venstre og KrF har alle lovet bygging av mellom 2000 og 3000 nye studentboliger i året. Etter den siste finpussen på statsbudsjettet for 2014 blir man likevel stående på 1300 tildelte enheter, noe som var det samme som den rødgrønne regjeringen foreslo. Forventningen øker dermed for statsbudsjettet for 2015.

– Det er et stort behov for økt boligbygging i Norge. Både Torbjørn Røe Isaksen og Jan Tore Sanner må kjempe for flere studentboliger i budsjettet. Dette er både god kunnskapspolitikk og god boligpolitikk, sier Ola Magnussen Rydje.

Mer Informasjon: