Skip to main content

Jørgen Valseth – LM 2022

Arbeidsutvalget - Fag- og læringsmiljøpolitisk ansvarlig

Kandidatskjema

Studiested: Norges teknisk- naturvitenskapelige universitet

Epost: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Telefon: 99535386

Motivasjon for å stille til dette vervet

Kort om meg Jeg er 25 år og kommer fra Halden, og er utdannet sivilingeniør i industriell økonomi fra NTNU. Har vært engasjert i studentdemokratiet ved NTNU i snart 4 år. Jeg har sittet to år som tillitsvalgt på instituttnivå, ett år som tillitsvalgt på fakultetsnivå, og har siden august sittet som representant i NTNUs universitetsstyre og fulltid i Studenttingets ledergruppe. I tillegg har jeg i flere år vært engasjert i diverse studentfrivillighet og studentidrett i Trondheim. Deriblant har jeg de tre siste årene vært engasjert i studentrevy, sist som revysjef. Av andre tilfeldige (og sånn halvveis nyttige) ting jeg kan nevne om meg selv er at; jeg har spilt basketball i mange år, har jobbet et år i barnehage, har vært et år på utveksling i Australia og jeg har hatt sommerjobb på en sylteagurkfabrikk.

Min motivasjon For meg har studenttiden vært helt fantastisk! Jeg synes utdanningen min har vært spennende og utfordrende, og jeg har elsket studenttilværelsen med godt klassemiljø, frivilligheten og engasjement i studentdemokratiet. Men sånn er det ikke for alle. Mange har en vanskelig studiehverdag, både faglig og sosialt, nå mer enn noen gang. Som tillitsvalgt har jeg i flere år funnet mye motivasjon og glede i å jobbe for en bedre studiehverdag for alle, og kanskje spesielt for de som ikke har det så greit. Det er en glede å kunne stå opp hver dag for å få jobbe for studentene ved NTNU, men nå ønsker jeg å bidra i den nasjonale studentpolitikken.

Motivasjonen for å stille til fag- og læringsmiljøpolitisk ansvarlig er delt. Fagpolitikk er noe av den mest interessante og mangfoldige politikken, i tillegg til at det er noe av det som påvirker studiehverdagen i størst grad. Undervisning og læringsaktiviteter, vurdering, arbeidslivsrelevans og livslang læring er noen av mange temaer innen fagpolitikken jeg har stor interesse for, og som også er viktig nasjonalt. Gjennom årene som tillitsvalgt har læringsmiljø alltid vært en av mine hjertesaker, spesielt psykososialt læringsmiljø. Uten et godt psykososialt læringsmiljø er det vanskelig å være student. Dette er et tema som de siste årene har blitt satt på dagsorden i større grad, men det er fortsatt en lang vei å gå, spesielt om vi ser på SHOT-undersøkelsen og Studiebarometeret. Et annet læringsmiljøpolitisk tema jeg har prøvd å sette litt fokus på gjennom styrevervet er universell utforming, som NTNU beklageligvis har vært ganske dårlig på. Dette er et tema det alltid er like aktuelt å jobbe med, spesielt ifm store byggeprosjekter og økt bruk av digitale verktøy som ofte ikke er uu. En annen viktig del av motivasjonen for å stille til denne stillingen er den naturlige overlappen mellom fag- og læringsmiljøpolitikk. Disse to er tett knyttet og påvirker hverandre i stor grad. Å få jobbe med begge vil derfor være både givende og spennende. Eksempelvis har jeg nylig engasjert meg i denne saken som er delvis overlappende fag- og læringsmiljøpolitikk: https://www.universitetsavisa.no/astrid-hilling-juks-juss/ntnu-vil-be-om-makstak-pa-advokatutgifter-for-studenter-begrenser-rettssikkerhet/208766

Viktige saker

Det neste året kommer en rekke viktige saker til å stå på agendaen i sektoren og for NSO. Eksempelvis skal det komme en stortingsmelding om profesjonsutdanning der det blir viktig å involvere seg i størst mulig grad. Hvordan man skal løse utfordringer med livslang læring og desentralisert utdanning er interessant både fra et fag- og læringsmiljøpolitisk perspektiv. I tillegg vil endringer i finansieringssystemet og revisjon av UH-loven bli viktige saker. Alle disse sakene håper jeg å få muligheten til å jobbe med i en eller annen grad. Innad tror jeg det blir viktig å fortsette å jobbe med forholdet til medlemslagene, spesielt for å finne ut hvordan de kan bli mer deltagende i utvikling av NSOs politikk. Jeg tror også det blir viktig å jobbe for å inkludere representantene i institusjonsstyrene mer aktivt i organisasjonen, da jeg tror disse kan være en stor ressurs.