Skip to main content

Nominasjon av studentsakkyndig til NOKUTs tilsyn med systematisk kvalitetsarbeid og akkreditering av institusjoner

Er du student med erfaring fra kvalitetsarbeid i høyere utdanning og har lyst til å ta på deg et honorert oppdrag som studentsakkyndig for NOKUT?

I 2025 skal NOKUT føre tilsyn med kvalitetsarbeidet ved Høgskolen i Innlandet, Høgskulen på Vestlandet, Nord universitet, Universitetet i Sørøst-Norge og VID vitenskapelige høgskole.
I tillegg planlegger NOKUT å starte opp behandlingen av to søknader om institusjonsakkreditering (Høgskulen på Vestlandet og Oslo Nye Høyskole).

Søknadfrist 5 oktober!

(Ditt kandidatur vil likevel kunne vurderes i andre ledige verv for NOKUT). 

Klikk for å lese mer

Om tilsynet med systematisk kvalitetsarbeid
NOKUTs periodiske tilsyn skal kontrollere at institusjonens systematiske kvalitetsarbeid oppfyller kravene i gjeldende lov og forskrifter, og stimulere til videreutvikling utover disse kravene. Et grunnleggende premiss for tilsynet er at institusjonen selv har ansvaret for det systematiske kvalitetsarbeidet. Kvalitetsarbeid forstås som institusjonens systematiske arbeid for å sikre og utvikle kvaliteten i egne studietilbud gjennom et system for
kvalitetssikring. Grunnlaget for tilsynet er kravene i den nye universitets- og høyskoleloven §§ 3-5 og 3-6 samt den nye universitets- og høyskoleforskriften1.

Om behandling av søknad om akkreditering som universitet og høyskole
En vurdering av Høgskulen på Vestlandets søknad om å bli akkreditert som universitet betyr en faglig vurdering av om institusjonen oppfyller kravene til akkreditering som universitet jf. lov om universiteter og høyskoler § 3-3 første ledd. En vurdering av Oslo Nye Høyskoles søknad om akkreditering som høyskole betyr en faglig vurdering av om høyskolen oppfyller kravene til å bli en institusjonsakkreditert høyskole jf. lov om universiteter og høyskoler § 3-3 første ledd.

Hovedtrekk i søknadsbehandlingen og i tilsynet med kvalitetsarbeid
Sakkyndig komité NOKUT oppnevner én sakkyndig komité, som vurderer institusjonens akkrediteringssøknad eller institusjonens kvalitetsarbeid opp mot krav i gjeldende lov og forskrifter. Komiteen er ansvarlig for de faglige vurderingene, og disse vurderingene skal ligge til grunn for NOKUTs styre sine vedtak i sakene. Institusjonen vil få anledning
til å uttale seg om komiteens sammensetning før den oppnevnes.

De sakkyndige komiteene vil bestå av fire eller fem personer med ulike kompetanser og som til sammen skal oppfylle kravene som er satt til kompetansen for den sakkyndige komiteen. Et av komitens medlemmer skal være student og ha erfaring fra institusjonsstyre, andre sentrale tillitsverv eller arbeid innen studentdemokratiet.
Det vil oppnevnes en komitéleder som har ansvar for koordinering og fremdrift i komiteen. I tillegg vil saksbehandlere fra NOKUT lede akkrediterings- og tilsynsprosessen, veilede komiteene og skrive rapportene i samarbeid med de sakkyndige.

Institusjonsbesøk
Som del av prosessen vil komiteen gjennomføre et besøk ved institusjonen som vil gå over to til tre dager.
NOKUT fastsetter datoer for institusjonsbesøket i samråd med komiteen og institusjonen.

Om arbeidet som sakkyndig
Hver enkelt sakkyndig må forplikte seg til å avsette tilstrekkelig tid til arbeidet. Arbeidets omfang vil innebære et til to arbeidsmøter med samlet omfang på cirka en arbeidsdag. Det er videre satt av tre til fire dager til selve institusjonsbesøket inkludert et avsluttende arbeidsmøte i komiteen. I tillegg må det regnes tid til gjennomgang og vurdering av dokumentasjon fra institusjonen, og til utarbeidelse av rapporten og til eventuelle møter underveis i utarbeidelsen av rapporten. Detaljene i arbeidsomfanget avhenger av oppdraget og avtales nærmere med saksbehandler.

Honorar og praktiske opplysninger
Arbeidet som sakkyndig honoreres med kr. 40 900 for tilsyn med kvalitetsarbeid og kr 49 100 for vurdering av søknad om institusjonsakkreditering.
NOKUT betaler også reise og eventuell nødvendig overnatting i forbindelse med arbeidet. NOKUT vil arrangere opplæringsseminar for alle sakkyndige, og mer informasjon om dette vil bli sendt ut etter oppnevningen.

 Søk her

 

Kontaktperson


Anne-Lise Aspmo
Administrasjons - og organisasjonskonsulent

E-post: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Tlf: 960 44 612