Studenter skal gjennom studiene få økt kunnskap, kompetanse og generelle ferdigheter, og det høyere utdanningssystemet skal legge til rette for at utvikling kan skje gjennom varierte lærings- og vurderingsformer på alle nivå.
Det er et institusjonelt ansvar at undervisere holder seg oppdatert på nye lærings- og vurderingsformer. For å sikre faglig utvikling, læring og motivasjon er det viktig at studentene får oppfølging gjennom hele studieløpet. Veiledning skal gjøre studenten i stand til å gjennomføre utdanningen på en god måte. Faglig veiledning en-til-en gir stort utbytte og skal gis av vitenskapelige tilsatte.
- Ved oppstart av et studie skal alle studenter få tildelt om en faglig mentor som skal bistå studenten med faglig oppfølging og veiledning. Dette skal være en vitenskapelig ansatt.
- Undervisning kun skal være obligatorisk i de tilfellene der læringsutbyttet ikke kan erverves på annen måte enn gjennom oppmøte eller i fag der flere studenter i en gruppe eller klasse må være til stede for å kunne gjennomføre undervisningen.
- Lærings- og undervisningsformer skal ha høy grad av interaksjon mellom studenter og undervisere og basere seg på oppdatert og relevant pensum.