Du er her: Student.no > Pressemelding > Et kjipt år for studentene

13.04.2021

Et kjipt år for studentene

Tirsdag 13. april la NIFU (Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning) frem en analyse av konsekvensene av korona for universitets- og høyskolesektoren. Analysen viser at pandemien har hatt store konsekvenser for studenter i Norge.

Pressemelding fra Norsk studentorganisasjon (NSO) 13/4-21

Studentene har fått mindre faglig utbytte enn med fysisk undervisning og to av tre studenter har fått redusert undervisningstilbud. To tredjedeler av de ansatte mener de klarer å lage gode digitale undervisningsopplegg, mens under halvparten av studentene synes det samme.

Både studenter og ansatte mener studentene ville lært mer med fysisk undervisning. Disse tilbakemeldingene må tas på alvor, og viser hvor viktig åpne studiesteder er for studentenes læring. Samtidig må digital undervisning og vurdering skje på studentenes premisser. Vi trenger midler til digital kompetanseheving for undervisere, sier leder av Norsk studentorganisasjon (NSO), Andreas Trohjell.

Over halvparten av studentene sier at de har følt seg mer ensomme enn før pandemien og nesten åtte av ti savner det sosiale studiemiljøet. Videre sier bortimot to tredeler at det var vanskeligere å strukturere studiehverdagen samt at studiemotivasjonen ble lavere.

Disse tallene viser nok en gang at pandemien har gått hardt ut over studentene, og at det fysiske på campus er sterkt savnet. Studentene har hatt et kjipt år, avslutter Trohjell.