Du er her: Student.no > Pressemelding > Stortingsflertallet prioriterer brus og bompenger fremfor studentene

11.06.2020

Stortingsflertallet prioriterer brus og bompenger fremfor studentene

I dag presenterte regjeringspartiene og Fremskrittspartiet sin enighet om revidert nasjonalbudsjett og fase 3 – tiltakspakke. Norsk studentorganisasjon (NSO) reagerer sterkt på at Stortingsflertallet ikke har kommet med noen form for økonomisk ordning som vil erstatte inntektsbortfallet for studenter som mister muligheten til sommerjobb, eller som fortsatt vil stå uten deltidsjobb til høsten.

-Vi har gjort det klart overfor Stortingsflertallet hvilken alvorlig økonomisk situasjon stundene står i, men vi har verken blitt hørt eller prioritet i denne tiltakspakken. Mange studenter vil nå måtte ta opp dyre forbrukslån for å klare seg gjennom sommeren, noe som setter mange i en sårbar og vanskelig økonomisk situasjon, sier leder av Norsk studentorganisasjon, Marte Øien.

7 av 10 studenter er avhengig av deltidsjobben og enda flere er avhengig av sommerjobben, disse står nå bar bakke.

-Vi har fått flere henvendelser fra studenter som nå vurderer å avbryte studiene. Det hjelper lite at stortingsflertallet sier de vil øke kompetansen i samfunnet, når de ikke vil prioritere studenters økonomsike situasjon sånn at de faktisk kan studere. Faktum  er at de prioriterer brus og bompenger over studenter og kompetanse, avslutter Marte Øien.