Du er her: Student.no > Studenter får mer tid til å være studenter

07.10.2019

Studenter får mer tid til å være studenter

Regjeringen la i dag frem sitt forslag til statsbudsjett for 2020. Nå er vi endelig i mål med 11 måneders studiestøtte og det kommer tilskudd til bygging av 2200 studentboliger. I tillegg skal regjeringen gjennomføre en ny levekårsundersøkelse for studenter. Norsk studentorganisasjon (NSO) mener nå at vi endelig får studiestøtte for den tiden vi er studenter og vi er tilbake på et godt tall på bygging av studentboliger.

Endelig er vi i mål med 11 måneders studiestøtte og nå er det slik at studentene kan få lån og stipend for alle månedene vi studerer. Studentbevegelsen har jobbet i mange år for elleve måneders studiestøtte og nå ser vi resultatet, sier Marte Øien, leder av Norsk studentorganisasjon (NSO).

Vedtaket om å innføre 11 måneders studiestøtte kom som en opptrappingsplan i 2016 og siden 2017 har det blitt gitt en uke ekstra per år. I juni 2020 vil opptrappingen være fullstendig innført som en hel måned. I tillegg foreslår regjeringen å justere studiestøtten med 1,9 prosent slik at vi har den samme kjøpekraften neste år som i år.

Det er en veldig viktig seier for studentbevegelsen at vi nå får 11 måneder studiestøtte. Neste steg vil nå være at beløpet studentene får årlig økes til omtrent 150 000 kr, som tilsvarer 1,5 G, slik at studentene virkelig kan være tilstede i det faglige fellesskapet istedenfor på deltidsjobben, sier Øien

Det neste året vil regjeringen bygge 2200 studentboliger. NSO mener det er vanskelig å være fornøyde med den satsingen på studentboliger i neste års budsjett når vi ikke ser konkrete forslag til endringer som gjør det mulig å bygge 3000 studentboliger.

Regjeringen fortsetter å være offensiv i byggingen av nye studentboliger, men vi håper at regjeringen snart vil lytte til sin egen arbeidsgruppe å sørge for tilskudd til rehabilitering av gamle boliger og avvikler pressområder. Da vil vi virkelig kunne løfte byggingen av studentbolig enda et hakk mot 3000 studentboliger årlig, sier Øien.