Du er her: Student.no > Pressemelding > Ungdomskravet 2021 – Samlet for å løfte studentene

07.03.2021 (oppdatert 04.05.2021)

Ungdomskravet 2021 – Samlet for å løfte studentene

Sondre Hansmark (Unge Venstre), Torleik Svelle (Senterungdommen), Astrid Willa Eide Hoem (AUF), Ola Svenneby (Unge Høyre), Andreas Trohjell (Norsk studentorganisasjon (NSO)), Claudia Rebecka Brännström (FpU), Hulda Holtvedt (Grønn Ungdom), Synnøve Kronen Snyen (Sosialistisk Ungdom), Eline Kunzendorf (Krfu), Alberte Tennøe Bekkhus (Rød Ungdom) - (Foto: NSO/ Skjalg Bøhmer Vold)

Alle ungdomspartier, ulike studentorganisasjoner og Norsk studentorganisasjon (NSO) har sammen blitt enige om felles krav til høstens stortingsvalg. Kravene er tydelige: Studenter og høyere utdanning skal prioriteres i den kommende stortingsperioden.

Pressemelding fra Norsk studentorganisasjon (NSO) 5/3-21

– Det viser hvor viktig studenter og høyere utdanning er når alle ungdomspartiene i et valgår står skulder ved skulder om et samlet krav. Det er unikt at de vil vise en slik en enighet i et valgår, sier leder av Norsk studentorganisasjon (NSO), Andreas Trohjell.

Undersøkelser før og under pandemien viser at studenter sliter med psykisk uhelse. Derfor er det viktig å satse på det forebyggende arbeidet. Studentene må ha mulighet til å kunne klare seg økonomisk og ha et trygt og rimelig sted å bo. Det må også legges til rette slik at studenter som ønsker barn, kan få barn under studietiden sin. Derfor er ungdomskravet nettopp en satsning på psykisk helse, flere studentboliger, økt studiestøtte og studenter med barn.

Vi forventer nå at alle partiene lytter til sine ungdomspartier og studentene, og tar eierskap til disse kravene. Det bør være selvsagt at høyere utdanning og studenter skal være én av de viktigste prioriteringene for de neste fire årene dersom vi skal lykkes som kunnskapsnasjon, avslutter Trohjell.

Ungdomskravet 2021

Norske politiske ungdomsorganisasjoner mener studenter og høyere utdanning må prioriteres i den kommende  stortingsperioden.

Vi er enig i følgende krav:

• Studenters psykiske helse må styrkes og det må satses på forebyggende tiltak.
  • Det skal prioriteres tilskudd til bygging av nye studentboliger med et mål om minimum 20 prosent nasjonal dekningsgrad.
  • Studiestøtten økes med mål om 1,5 G.
  • Det skal legges til rette for å ha barn som student.

Tilsluttende organisasjoner

• AUF
  • FpU
  • Grønn Ungdom