I fjor opprettet NSO et masterstipend i håp om at flere masteroppgaver tar for seg studentrelaterte temaer. Målet er at vi skal få økt kunnskap som vi kan bruke for å styrke vårt arbeid, både politisk og organisatorisk.
Nylig ble første mottaker av stipendet klar: Anders Lie Hagen, som tar en lektorutdanning i samfunnsfag ved NTNU. Han skal skrive om utviklingsavtaler i universitets- og høyskolesektoren. Dette er avtaler alle utdanningsinstitusjonene har med Kunnskapsdepartementet, som definerer mål og parametere den enkelte institusjon skal jobbe med og oppnå.
Hagen mener oppgaven kan gi NSO viktig innsikt.
– Målet med prosjektet er å øke forståelsen av hva slags funksjon utviklingsavtalen tjener hos institusjonene og hvordan avtalen fungerer som styringsverktøy for departementet, sier Hagen.
NSO ser frem til oppgaven er ferdig og håper oppgaven kan bidra til at avtalene på sikt kan bli enda bedre.
– Vi håper oppgaven kan gi oss bedre kunnskap om og forståelse av avtalenes betydning for beslutningsprosesser og styringspraksis, sier Kaja Ingdal Hovdenak, leder i NSO.
Hagen er glad for at studentbevegelsen ser relevansen av å forstå hvordan høyere utdanningsinstitusjoner styres.
– I løpet av min studietid har verktøyene myndighetene bruker for å styre akademia endret seg mye. Det er givende å ha et prosjekt som bidrar med innsikt om hvordan utviklingsavtaler oppleves og anvendes av utdanningsinstitusjonene selv.
Så utlysningen på nettsidene
Hagen oppdaget masterstipendet på nettsidene til NSO og tenkte da at hans masterprosjekt kunne være interessant for NSO, og tok en sjanse på å søke.
Hagen oppfordrer alle som ønsker å skrive om studentrelaterte temaer om å søke ved neste mulighet.
– Du vet aldri, plutselig er det din oppgave som blir valgt. Og som student kommer pengene godt med og gjør at jeg ikke trenger å jobbe så mye, sier Hagen.
Hva er utviklingsavtaler?
En utviklingsavtale er en avtale Kunnskapsdepartementet har med alle statlige høyere utdanningsinstitusjoner. Her angis mål og parametere den enkelte institusjon skal jobbe med og oppnå innenfor en tidsbestemt periode.
Slike avtaler ble innført i 2019. De er tilskrevet økt betydning de siste årene og representerer en betydelig endring i måten myndighetene styrer sektoren på. Hagen sin masteroppgave undersøker hva slags føringer og funksjon utviklingsavtaler har for den interne styringen ved institusjonene.