08. september 2022

En av tre studenter sliter psykisk – det er på tide å finne løsninger som fungerer

Tallene har blitt drastisk verre de siste 12 årene viser årets Studentenes helse- og trivselsundersøkelse. NSO forventer at alle med et ansvar for studentenes helse går sammen for å snu trenden.

Pressemelding fra Norsk Studentorganisasjon (NSO) 08/09-22

-Jeg er dessverre ikke overrasket, men jeg blir lei meg og synes det er frustrerende. studentenes psykiske helse har de siste 12 årene bare har gått i feil retning. Det viser at vi fremdeles mangler treffsikre tiltak som har reell effekt, sier leder i NSO, Maika Marie Godal Dam.

Siden første undersøkelse ble gjennomført i 2010 har antallet studenter som opplever alvorlige psykiske plager gått fra å være 1 av 6 (16 %) til 1 av 3 (35 %) studenter i 2022. Dette er en utvikling politikerne ikke kan la fortsette. Norske studenter har etterspurt i flere år en egen studenthelsemelding for å kartlegge de gode løsningene, fremfor å bare finne nye tall som bekrefter den negative trenden.

-Det er tydelig at vi i dag ikke har nok verktøy i verktøykassa. Jeg håper oppriktig at når vi får nye tall igjen om 4 år, så er situasjonen en annen. Det krever at alle vi, studentene, politikerne, samskipnader og utdanningsinstitusjoner går sammen med dyktige fagfolk for å finne de gode, treffsikre løsningene som fungerer, avslutter Dam.

E-post: nso@student.no

hverdager 09.00–16.00