Skip to main content
10 February 2025

KI-sjokk – er som å kjøre bil uten lappen

KI-sjokk – er som å kjøre bil uten lappen

Studiebarometeret viser at bruken av KI har økt betydelig. 61 prosent av studenter i 2023 til 81 prosent i 2024 sier de bruker KI i sin studiehverdag. Samtidig som bruken har økt, opplever 67 prosent av studentene at de ikke får tilstrekkelig opplæring. 

Pressemelding fra Norsk studentorganisasjon (NSO) 10. februar 2025

- Dette er alvorlige tall. Å bruke KI uten tilstrekkelig opplæring er som å kjøre bil uten lappen, rett og slett uforsvarlig. Her må både utdanningsinstitusjonene og regjeringen på banen og ta behovet for opplæring i KI-verktøy på alvor, sier leder av NSO Kaja Ingdal Hovdenak og fortsetter

 - Når en så stor del av studentmassen ønsker å forberede seg for et arbeidsliv hvor KI-kompetanse vil være avgjørende, er det utdanningsinstitusjonenes ansvar å imøtekomme dette. At noen studenter får opplæring og oppmuntres til å bruke KI mens andre ikke får det oppleves som urettferdig og skaper skjevheter, sier Ingdal Hovdenak

Bruker mindre tid på studiene og for mye tid på jobb 

Studiebarometeret viser at andelen studenter som jobber har økt fra 61 til 64 prosent siden 2019 og de jobber nå 14,5 timer i uken, opp 1,4 timer fra 2019. Rapporten påpeker at tilstrekkelig studieinnsats er en forutsetning for godt læringsutbytte. Norsk studentorganisasjon (NSO) mener det er avgjørende at studenter gis tid til å utvikle seg og fordype seg i faget. 


- Vi er bekymra for utviklingen som viser at vi studenter bruker mer tid på jobb, og stadig mindre tid på studier. For å motvirke denne trenden må studiestøtta økes slik at vi alle har lik tilgang til høyere utdanning. Nå som Arbeiderpartiet og Sigrun Aasland har overtatt styringen av sektoren, håper vi de gjennomfører det de skriver i partiprogrammet: sikre at det er mulig å studere på heltid, avslutter Ingdal Hovdenak

 

Om studiebarometeret:  

Studiebarometeret er en årlig undersøkelse som kartlegger studentenes opplevelse av studiekvaliteten og læringsmiljøet ved norske utdanningsinstitusjoner.