Studiestøtte 2024
Avsetting til utdanningsstipend
| Departement | KD |
| Tema: | Studiestøtte |
| Programkategori: | 07.80 |
| Kapittel: | 2410 |
| Post: | 50-Avsetting til utdanningsstipend |
| 2023 | Beløp | 8 453 775 000 | Nominell endring i % |
Reell endring i % |
| 2024 | Beløp | 8 811 341 000 | ||
| + / - | 357 566 000 | 3.80 % | -0.73 |
Forklaring:
Post 50 omfatter studiestøtten som utbetales gjennom Statens lånekasse. Hele basisstøtten til studenter i høyere utdanning blir utbetalt som lån, og inntil 40 % av basisstøtten kan bli konvertert fra lån til stipend når utdanningen er gjennomført. Bevilgningen på post 50 dekker avsetningen til et fond (konverteringsfondet) som Lånekassen trekker midler fra etter hvert som lån blir gjort om til stipend. I denne posten blir også tidspunktet for prisjustering endret, og studiestøtten vil bli justert på et senere tidspunkt som et forsøk på å treffe nærmere den reelle prisveksten.
Kommentar:
NSO mener at studiestøtten skal økes og knyttes til 1,5 ganger grunnbeløpet i folketrygden. I dette forslaget vil studentene få ca. 473kr mer i måneden. Dette er dessverre langt unna våre krav. En prisjustering med dagens usikkerhet er ikke godt nok. Vi krever at studiestøtten knyttes til grunnbeløpet i folketrygden, for å sikre at studentene får være med på den generelle velferdsøkningen i samfunnet. Justeringen i forslaget er på 3,8%, som for øvrig er det samme som resten av statsbudsjettet. Dette vil si at studentene fortsatt må bruke mer tid ved kassaapparatet enn på lesesalen.
Driftsutgifter
| Departement | KD |
| Tema: | Studiestøtte |
| Programkategori: | 07.80 |
| Kapittel: | 2410 |
| Post: | 1- Driftsutgifter |
| 2023 | Beløp |
424 606 000 |
Nominell endring i % |
Reell endring i % |
| 2024 | Beløp | 440 567 000 | ||
| + / - | 15 961 000 | 3,76% | -1,18% |
Forklaring:
Posten omfatter Statens Lånekasses driftsutgifter. Driftsutgifter er de utgiftene som tilhører den løpende driften i virksomheten. Det kan for eksempel være strøm eller lønnskostnader.
Kommentar:
NSO mener det er viktig at Lånekassen kontinuerlig utvikler de ordningene de tilbyr for å holde seg relevante og tilby tjenester av god kvalitet til brukerne. Derfor er det viktig at Lånekassen får den støtten de trenger.
Auka lån og rentegjeld, overslagsløyving
| Departement | KD |
| Tema: | Studiestøtte |
| Programkategori: | 07.80 |
| Kapittel: | 2410 |
| Post: | 90 |
| 2023 | Beløp | 36 997 174 000 | Nominell endring i % |
Reell endring i % |
| 2024 | Beløp | 38 858 673 000 | ||
| + / - |
1 861 499 000 |
5,03% | 0,03% |
Forklaring:
Bevilgningen på posten dekker samlet nye utlån fra Lånekassen 2023, og beregnede renter i løpet av året som ikke er betalte ved utgangen av året.
Kommentar:
Denne posten er bare midler satt av til å dekke utlån fra Statens lånekasse, med en reel økning på 0,03% kan sees i samheng med justeringen i studiestøtten.
Rentestøtte, overgangsløyving
| Departement | KD |
| Tema: | Studiestøtte |
| Programkategori: | 07.80 |
| Kapittel: | 2410 |
| Post: | 72 |
| 2023 | Beløp | 2 645 033 000 | Nominell endring i % |
Reell endring i % |
| 2024 | Beløp | 2 814 761 000 | ||
| + / - | 169 728 000 | 6,42% | 1,35% |
Forklaring:
Bevilgningen på posten dekker konstaden ved at utdanningslån er rentefrie i utdanningstiden, og er et utrykk for hvor mye staten subsidierer lånedelen av støtteordningene med. Bevilgningsbehovet på posten varierer med rentenivået.
Kommentar:
Bevilgningen følger kostnadene som er forespeilet og det er positivt at regjeringen foreslår å i realiteten subsidiere lånedelen i større grad.


