NSOs statsbudsjettarbeid
Budsjettarbeidet er en langsiktig prosess. I NSO starter vi arbeidet med et statsbudsjett rundt ett år før det legges fram. Våre krav til statsbudsjettet vedtas av sentralstyret, vanligvis på det siste møtet før jul. Deretter jobber vi for å påvirke regjeringen og Stortinget til å levere et best mulig budsjett for studentene.
De siste årene har NSO valgt å holde seg til en hovedprioritering
Dette gjør NSO for at studentene skal være en klar og tydelig stemme i budsjettkampen. Vi vil at politikerne skal skjønne hva studentene selv ønsker at de skal sette fokus på. Kravet har vært likt i flere år. Dette gjør vi fordi det kan ta lang tid å få gjennomslag for et krav, og fordi mange av kravene våre krever en langsiktig prioritering fra regjeringen.
For statsbudsjettet 2026 har vi videreført det samme kravet:
Prinsippet om gratis høyere utdanning for alle, kvalitet i høyere utdanning og like muligheter til utdanning er grunnleggende og skal være førende for NSOs arbeid med statsbudsjettet. NSOs krav til statsbudsjettet 2026 er:
- Studiestøtten økes og knyttes til 1,5 ganger grunnbeløpet i folketrygden.
Hvem snakker vi med?
I tillegg til å bruke media aktivt, er NSO i dialog med svært mange for å fronte studentenes krav og prioriteringer til budsjettet. Vi snakker både med regjeringsapparatet, samtlige stortingspartier og sektoren. Vi har møter med Kunnskapsministeren, finansdepartementet og andre relevante departement, alle partiene som sitter i utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget, Finanskomiteen på Stortinget, partikontorene, samtlige ungdomspartier, arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjonene, samt en rekke andre aktører og samarbeidspartnere i sektoren. Vi er like opptatt av å snakke med opposisjon som posisjon.
NSO starter tidlig med vårt arbeid opp mot statsbudsjettet
Vi vedtok våre prioriteringer i november i fjor og startet med å jobbe for at studentenes saker skulle bli lagt inn i budsjettforslaget allerede på den første budsjettkonferansen i mars. Da det nå er en mindretallsregjering betyr det at NSOs arbeid før budsjettkonferansen i mars er uhyre viktig.
Høringer
Etter at regjeringen har framlagt sitt forslag til budsjett avholder de ulike stortingskomiteene høringer. NSO ber om å få møte i høring hos Finanskomiteen, i Utdannings- og forskningskomiteen og andre komiteer hvis det er relevant. Dette vil sannsynligvis foregå i løpet av oktober. Tidspunkter legges ut så snart som vi får dem.
Slik fungerer NSOs tallanalyse
NSOs tallanalyse er gjort ved å sammenligne forslaget for statsbudsjettet for kommende år med gjeldende budsjett for inneværende år.
Vi skiller mellom nominell og reell endring. Nominell endring er forskjellen i beløpet mellom det gjeldende og foreslåtte statsbudsjettet.
Reell endring er justert for endringer i verdien av en krone. For de aller fleste postene benytter vi prisvekst det siste året. Det er to unntak: studiestøtten og studentboliger. Årsaken til det er at selv om studiestøtten prisjusteres, reduseres dens kjøpekraft (Studiestøttens kjøpkraft, Samfunnsøkonomisk analyse 2024) og kostnader til å bygge bolig ofte er høyere enn den generelle prisveksten.
For studiestøtten benytter vi gjennomsnitt av pris- og lønnsvekst som justeringsfaktor, mens vi benytter byggekostnadsindeksen for boliger (SSB) for studentboliger.
Grunnlag for prisvekst er endring i KPI totalindeks det siste året, med utgangspunkt i siste publiserte måned (stort sett vil det si september–august). Samme prinsipp gjelder for byggekostnadsindeksen.
Pris- og lønnsvekst er et snitt av prisveksten (nevnt over) og lønnsveksten. Utgangspunktet for lønnsveksten er gjennomsnittet av SSB og Norges bank sine nyeste anslag på lønnsveksten for inneværende år. Hentet fra 3. kvartalsrapportene for Konjunkturtendensene og Pengepolitisk rapport.I oversikten over tildelinger til institusjonene er forslaget for 2026 sammenlignet med Orientering om statsbudsjettet 2025 for universiteter og høyskoler (ekstern lenke på regjeringen.no).