Forskning 2026
Jevnt over er dette er bra budsjett på forskningsområdet. Det er en reell økning i bevilgninger til forskning, med totalbeløp på 51,3 milliarder kroner over hele budsjettet. Dette tilsvarer cirka 1 prosent av BNP. Det er en økning i postene strategiske forskningsprioriteringer og langsiktig, grunnleggende forskning. Mye av midlene er bundet innenfor visse strategiske områder, som Polhavet 2050, kvanteteknologi, forsvarsevne, sikkerhet og beredskap.
Horisont Europa
Referanse: Kunnskapsdepartementet (KD), forskning, programkategori 07.60, kapittel 288- Norges forskningsråd, post 73 - langsiktig, grunnleggende forskning
| 2025 | 3 450 703 000 | Nominell endring i % |
Reell endring i % |
| 2026 | 3 902 355 000 | ||
| + / - | 428 947 000 | 13,09% | 9,82 % |
NSO sin vurdering:
Forklaring:
Posten dekker Norges kontingent til deltagelse i EUs rammeprogram for forskning og innovasjon, Horisont Europa (2021-2027) og midler til EUs tiltakspakke for gjenoppbygging etter covid-19-pandemien. Posten dekker også etterbetalinger for Horisont 2020 (2014-2020).
Målet med bevilgningen er høy kvalitet i norsk forskning og flere fremragende og innovative miljø, økt verdiskaping, styrket konkurranse- og innovasjonsevne og bidrag til omstilling. Dette samtidig som at Norge kan handtere store samfunnsutfordringer bedre og bidra til bærekraftsmålene. Videre skal det også stimulere til etableringen av nye samarbeidsmønster på tvers av landegrenser, sektorer og fag.
Kommentar:
Bevilgingen baserer seg på budsjettforslaget til Europakommisjonen, og økningen skyldes endret kontingentbehov.
Strategiske forskningsprioriteringer
Referanse: Kunnskapsdepartementet (KD), forskning, programkategori 07.60, kapittel 285- Norges forskningsråd, post 71 - Strategiske forskningsprioriteringer
| 2025 | 2 950 898 000 | Nominell endring i % |
Reell endring i % |
| 2026 | 3 408 800 000 | ||
| + / - | 447 902 000 | 15,62% | 12,18 % |
NSO sin vurdering:
Forklaring:
Posten omhandler støtte til forskning med høy relevans og kvalitet på områder som Regjeringen prioriterer, og skal bidra til å oppnå målene og prioriteringene i langtidsplanen for forskning og høyere utdanning.
Kommentar:
Det er bra med en reell økning på posten, etter flere år med nedgang. Dette vil bidra til å følge opp prioriteringene i langtidsplanen for forskning og høyere utdanning. Må sees i sammenheng med kap. 285. post 72.
Langsiktig, grunnleggande forsking
Referanse: Kunnskapsdepartementet (KD), forskning, programkategori 07.60, kapittel 285- Norges forskningsråd, post 712- Strategiske forskningsprioriteringer
| 2025 | 1 663 128 000 | Nominell endring i % |
Reell endring i % |
| 2026 | 1 876 800 000 | ||
| + / - | 235 871 000 | 12,85% | 9,59 % |
NSO sin vurdering:
Forklaring:
Langsiktig, grunnleggende forskning, ofte kalt grunnforskning, skal sikre langsiktig, grunnleggende forskning av høy kvalitet, uavhengig av fagområde. Dette er midler som blir tildelt via Forskningsrådet, gjennom f.eks. FRIPRO-midler.
Kommentar:
Det er bra med en økning på området, og vil bidra til grunnforskning av høy kvalitet. Må sees i sammenheng med kap. 285. post 72.
Stipendordninger forskning
Referanse: (UD), forskning, programkategori 03.10, kapittel 161 - post 71
| 2025 | 67 196 000 | Nominell endring i % |
Reell endring i % |
| 2026 | 67 196 000 | ||
| + / - | 0 | 0 | -2,89% |
NSO sin vurdering:
Forklaring:
Dekker bidrag til forskningskapasitet, kunnskapsproduksjon og forskningssystemer i Afrika sør for Sahara
Kommentar:
Den reelle endringer kutter ytterligere på forskningskapasitet i Afrika sør for Sahara. Regjeringen skriver at midlene skal brukes til å bl.a. bidra til økt afrikansk-ledet forskning av høy kvalitet. Dette er ikke oppnåelig med det reelle kuttet, da satsningen blir i realiteten svekket.