Tina Holtsdalen Masvik – LM 2025
Medlem av læringsmiljøpolitisk komite

Studiested: OsloMet og UiT
Epost:
Telefon: 97490539
Hvorfor stiller du til valg og hvorfor skal landsmøtet velge deg?
Jeg stiller til læringsmiljøpolitisk komité i NSO den kommende perioden. Læringsmiljø er noe jeg alltid har likt å jobbe med og det er noe som ikke får nok fokus i sektoren.
Læringsmiljø kan være så mangt, og det blir bare et enda større felt ettersom utdanningsformene utvikler seg. Selv har jeg vært både heltid- og deltidsstudent, jeg har vært 100% nettbasert og tatt en grad ved et nett- og samlingsbasert studium. Dette har gitt meg god innsikt i de ulike studieformene institusjonene benytter seg av i dag, og ikke minst hvilke muligheter og utfordringer som finnes med tanke på tilpasset læringsmiljø. Jeg har innehatt flere ulike verv; fagpolitisk ansvarlig, campusleder og studentrepresentant ved ulike komitéer ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN), tillitsvalgt og flere komitéer ved HiOA (nå OsloMet) og UiO, samt flere tillitsverv ved UiT Norges arktiske universitet. Jeg har også flere års erfaring fra NSO ved sentralstyret, vedtektskomité, UHR,m.m. Sammen med flere engasjement hos NOKUT og i kvalitetssystemet, har dette gitt meg god innsikt i ulike institusjoner og utdanninger, nye og gamle lovverk og forskrifter og ikke minst NSO sin politikk på området, og jeg ønsker nå å gå fra det mer generelle til et dypdykk i læringsmiljø det kommende året.
Universell utforming av pedagogisk læringsmiljø er dessverre fortsatt en utfordring, og kanskje mer i dag enn før. Studentene blir heldigvis mer bevisst sine egne rettigheter og muligheter. Her må man likevel se på hva som menes med universell utforming. Hvor langt skal man strekke seg og når går det på bekostning av læring eller regnes som en uforholdsmessig stor byrde for institusjonen. Det er et tilbakevendende dilemma som sektoren står ovenfor i dag.
Etter endringen av universitets- og høyskoleloven har læringsmiljø blitt nevnt i kapitteltittelen. Dette er tydeliggjør viktigheten av det, likevel er utfordringene omkrig teksten den samme. Den er for vag, stiller for få krav og åpner for tolkning som gjør at studentene ofte vil være den tapende part i møte med hensyn til institusjon. Her bør NSO komme på banen, være tydelige på lovverket og hvilke tolkninger og føringer som bør være gjeldende.
Institusjonene har ansvar for alle sider ved studenten sitt læringsmiljø, det gjelder også organisatoriske og psykososiale forhold – dette bør snakkes mer om. Her må man sikre studenttillitsvalgte bedre rettigheter og vern i sitt virke for institusjonen. Jeg mener den kommende perioden bør se til arbeidsmiljøloven og starte dialog med studentombudene i landet for å kartlegge saker og se på muligheter og løsninger for studentene våre. Denne dialogen er allerede vagt i gang mellom studentombudene, men her bør NSO koble seg på som den sterke studentstemmen.
Jeg har mange store meninger som jeg gjerne ytrer og deler, flere områder jeg gjerne skulle ha arbeidet med, og jeg ønsker å bruke min tid på å fremme og arbeide med NSO sine ønsker og kjernesaker i perioden som kommer. I meg får dere en person som er uredd, tydelig, nysgjerrig og med stor arbeidskapasitet. Jeg bruker min erfaring og kompetanse, søker ny kunnskap og vil arbeide for økt samarbeid og dialog omkring viktige tema. Min hjertesak vil alltid være å sikre et godt læringsmiljø for de mer utradisjonelle og digitalt pregede utdanningene. Jeg mener også at man bør se på å utvide begrepet til å kunne favne arbeid man også gjør som tillitsvalgt ved sine utdanninger og institusjoner. Studentene trenger et større vern og vi trenger at det stilles strengere krav til læringsmiljø og kvalitet.
Jeg ønsker dere et godt landsmøte, og et godt valg.